Innovatie

Groningen boekt succes met campagne it-stad

De campagne van de gemeente en het bedrijfsleven om Groningen als it-stad op de kaart te zetten en randstedelijke informatietechnologen naar het noorden te lokken is ‘redelijk succesvol’. Tot nu toe zijn al twintig randstelingen aan een baan in de Groninger it-wereld geholpen.


Leestijd: 1 minuut

Dat blijkt uit een voorlopige inventarisatie van de gemeente. Half december volgt een officiële evaluatie van de campagne, waarvoor onder meer een speciale ‘Groningen it-stad reclametram’ in Amsterdam is ingezet.Volgens Jaap van der Graaf van Pink Elephant moet het succes van de campagne wel enigszins genuanceerd worden: ,,Het is natuurlijk nooit met zekerheid te achterhalen of die mensen inderdaad hierheen zijn gekomen omdat ze een reclametram door Amsterdam zagen rijden. Maar de stunt heeft in ieder geval gezorgd voor behoorlijk wat deining, en de website wordt goed bezocht.’’Johan de Boer van de gemeente kan dat bevestigen. ,,En wij zijn ook zeker niet ontevreden, om het Gronings uit te drukken. Het is zeker gelukt om Groningen het imago van een it-stad te geven, en dat was een van de belangrijkste doelen van de campagne.’’Volgens Van der Graaf worden it-bedrijven regelmatig aangesproken door mensen van binnen en buiten de regio die de tram zagen rijden. Bij de evaluatie op 14 december zullen de diverse bedrijven en de gemeente zich waarschijnlijk beraden op een nieuwe reclamestunt. Van der Graaf: ,,Die wordt zeker niet hetzelfde als de tram, maar we zullen ons best doen om weer iets opvallends te bedenken.’’