nieuws

31 okt 2013, 21:09

Station Europapark Groningen genomineerd als beste openbare ruimte

Station Europapark Groningen genomineerd als beste openbare ruimte

De nieuwe Stationsomgeving Europapark in Groningen is genomineerd voor een landelijke prijs.

Voor het vijfde jaar op rij organiseert vakblad Stedelijk Interieur de Award Beste Openbare Ruimte, die dit jaar wordt gesponsord door Falco. Een vakjury heeft inzendingen beoordeeld aan de hand van criteria ‘gebruik’, ‘ruimte’ en ‘betrokkenheid’. Daar zijn drie finalisten uit naar voren gekomen, die zich op de eerste dag van het Landelijk Congres Openbare Ruimte op 30 oktober in Alphen aan den Rijn zullen presenteren. Op dag 2 van het congres op 11 december in Zaanstad wordt de winnaar bekend gemaakt.

De genomineerden zijn:
• Stationsomgeving Europapark, Groningen
• Wilhelminaplein, Leeuwarden
• Broekpolder, Vlaardingen

Motivatie:


Stationsomgeving Europapark, Groningen

Het zijn de bewoners van de naastgelegen wijk geweest die er mede voor hebben gezorgd dat er bij het nieuwe station een ondergrondse fietsenstalling werd gerealiseerd aan de – voor bewoners – overzijde van het spoor, die middels een opvallende vleugelconstructie toegang biedt tot de nieuwe stationsomgeving. Die vleugel is afgekeken van de fietsenstalling die sinds enkele jaren het zicht op het Groningse centraal station ontneemt, maar pakt in de setting van Europapark aanzienlijk beter uit. Hij draagt bij aan de algehele uitstraling van de stationsomgeving die naast praktisch vooral ook uitnodigend moest zijn. Dat eerste mag je van een stationsomgeving verwachten. Immers, er moeten reizigers verwerkt worden, op een veilige manier. Dat stelt belangrijke voorwaarden aan het ontwerp. Maar de nieuwe stationsomgeving moest vooral ook een hoogwaardige openbare ruimte met een aanjaagfunctie voor de gebiedsontwikkeling rondom. Daarnaast moest een van de belangrijkste noord-zuid fietsroutes in de stad worden ingepast. De opdracht aan de ontwerpers was om een evenwicht te vinden tussen het belang van de passerend fietsverkeer, de voetgangers en de verblijvers in het gebied. De oplossing werd gevonden in een shared space-concept, met zo min mogelijk borden en andere fysieke barrières. Zo zorg je er volgens de gemeente voor dat mensen beter uitkijken, en rekening houden met elkaar.

 


Om de strategische functie van het gebied waar te maken, is geld nog moeite gespaard. De gemeente zegt een plek te hebben gecreëerd die ‘verleidt’. Naast de vleugel zijn het meest in het oogspringend wel de natuurstenen terrassen met vaste beplanting waarmee het niveauverschil tussen de stationstunnel en de omgeving wordt overbrugd.

 


De dynamische stationsomgeving die normaliter vooral als doorgangsgebied wordt gebruikt nodigt op deze manier uit om in te verblijven. Wat daarbij helpt is dat de fietsen zoveel mogelijk ondergronds staan en geen hinderlijke obstakels vormen, en de gemeente zoveel mogelijk publieke functies in de plint van de omliggende gebouwen heeft geprojecteerd zodat er ook een praktische aanleiding is om in het gebied te verblijven.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door: