Innovatie

Online ondernemers willen van Eurosonic Noorderslag ook techfestijn maken

De Noordelijke Online Ondernemers (NOO) willen van muziekfestival Eurosonic Noorderslag ook een techfestijn maken. Onder de vlag van Innofest gaan ze tijdens het festival aan de slag met een chatbot, die bezoekers kan helpen met het informeren over optredens.


Leestijd: 1 minuut

Eurosonic Noorderslag grijpt opnieuw naast rijkssubsidie
Eurosonic Noorderslag grijpt opnieuw naast rijkssubsidie

Programmeurs zijn volgens de NOO, een samenwerkingsverband van noordelijke IT-bedrijven, beginnen woensdag met het verwerken van de artiestendatabase en het programma van het festival. Op vrijdag moet dan de innovatieve chatbot, die automatisch antwoorden geeft op vragen van bezoekers, klaar zijn.

Zo kun je de chatbot, die vrijdag wordt gepresenteerd door burgemeester Den Oudsten, vragen naar een tijdstip van een optreden. Tegelijkertijd geeft de bot ook informatie over hoe lang je nog onderweg bent naar de locatie en of de zaal wellicht al vol is.

De muziek- en tech industrie delen hetzelfde DNA.” zegt initiatiefnemer Boris Geheniau (NOO). “Beide industrieën zijn volop in beweging, experimenteren met nieuwe technologieën en ontstaan vanuit creativiteit en eindeloos repeteren en testen.

Medeorganisator Innofest streeft er samen met de NOO naar de zogeheten Tech Track uit te bouwen tot een duurzame samenwerking met het festival, zodat in de toekomst meer online ondernemers uit Noord-Nederland ideeën en projecten, zoals de chatbot, direct bij de ruim 42.000 festivalbezoekers kunnen testen.

Meerdere festivals werken binnen Innofest samen om innovatieve bedrijven de kans te geven om tijdens de festivals nieuwe technieken te ontwikkelen en testen.