Economie

Provinciale toerismevisie gelanceerd: hoe kan toeristische aantrekkingskracht van Groningen versterkt worden

Hoe kan de toeristische aantrekkingskracht van Groningen verstrekt worden, en hoe kan Groningen meeprofiteren van de verwachte groei van het aantal buitenlandse toeristen dat ons land bezoekt? Antwoorden op die vragen komen aan bod in het rapport ‘Bestemming Groningen 2030’ dat maandagavond gelanceerd is.


Leestijd: 1 minuut

Het rapport Bestemming Groningen 2030 is een Groningse vertaling van Perspectief Bestemming Nederland 2030. Deze visie is geschrevenb door Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC). Aanleiding van het rapport is de verwachte stijging in Nederland van het aantal buitenlandse toeristen van 18 miljoen in 2017 naar 29 miljoen in 2030. Dit brengt niet alleen lusten, maar ook lasten met zich mee en vraagt om een fundamenteel nieuwe aanpak.

In Bestemming Groningen 2030 wordt antwoord gegeven op vragen als: hoe kunnen ondernemers, overheden en kennisinstellingen gezamenlijk de toeristische aantrekkingskracht van Groningen versterken en hoe kan elke Groninger mee profiteren van de enorme verwachte landelijk groei van de vrijetijdseconomie?

Groningen Toerisme Coöperatie

Sinds deze week kunnen ondernemers en geïnteresseerden uit de vrijetijdseconomie lid worden van de Groningen Toerisme Coöperatie, een coöperatie voor en door ondernemers. Met het lidmaatschap worden de ondernemers actief betrokken bij het realiseren van de missie om de toeristische aantrekkingskracht van Groningen een forse impuls te geven.

De coöperatie zet voor de periode 2020-2030 in op een verdubbeling van het aantal bezoekers, een omzetstijging van 1,7 miljard naar 2,2 miljard, een groei van het aantal banen van 18.500 naar 22.800 en een forse impuls voor de leefbaarheid van het ommeland.

Rol Marketing Groningen

Marketing Groningen is een van de mede initiatiefnemers van de Groningen Toerisme Coöperatie. De rol van Marketing Groningen in deze samenwerking is het bouwen van een sterke en positieve reputatie van Groningen om op die manier de gewenste kwaliteitsbezoekers naar Groningen te trekken.