economie

16 mrt 2015, 10:10

“Groningen Airport Eelde essentieel voor economie, maar wel specialisatie nodig”, aldus ondernemer Mark Vletter

“Groningen Airport Eelde essentieel voor economie, maar wel specialisatie nodig”, aldus ondernemer Mark Vletter

“Groningen Airport Eelde is essentieel voor de noordelijke economie”, zegt Mark Vletter, eigenaar van het uiterst succesvolle online bedrijf Voys. “Het vliegveld is echt ontzettend belangrijk voor deze regio. Maar volgens mij moeten ze zich in hun businesscase veel meer richten op het vermarkten van ‘gemak’.”

Mark Vletter richtte in 2006 Voys op. Vanuit de Mediacentrale richt hij zich op internettelefonie. En niet zonder succes, want de laatste jaren groeit Voys fors en beginnen ze in de markt voor internettelefonie een meer dan stevig woordje mee te spreken. Vletter houdt zich daarnaast ook nadrukkelijk bezig met het promoten van Groningen als perfecte uitvalsbasis voor online bedrijven. Hij doet dat onder andere via de Noordelijke Online Ondernemers, een verzameling van ondernemers die actief zijn in de online- en internetbranche.

“Op het internet zijn geen grenzen”, zegt Vletter. “Maar we kunnen onze handel niet altijd op afstand bedrijven. Soms moet je gewoon even snel op een vliegtuig kunnen stappen omdat je ergens in Berlijn, London of in een andere grote stad een bespreking hebt. En geloof me: heel veel bedrijven in Groningen doen het ontzettend goed in het buitenland. De behoefte aan een luchthaven is dus groot en Eelde kan die rol heel goed vervullen. Een goede infrastructuur draagt absoluut bij aan de economie en dat toont ook het belang van dit vliegveld aan.”

 

Maar Vletter ziet ook dat het vliegveld in de problemen zit. “Aandeelhouders willen rendement. De vliegscholen, die nu weg zijn, brachten eerst nog geld in het laatje. De baanverlenging kwam te laat. Juist toen de markt voor goedkope vluchten groeide, was die baanverlenging er nog niet. Andere vliegvelden waren Eelde voor met het binnenhalen van goedkopere vluchten. Er is een probleem met de businesscase, want Eelde is nu niet onderscheidend genoeg.”

 

“Waar ze zich dan op moeten richten? Gemak tegen een goede prijs. Gemak wint het namelijk altijd. Zo maakt Netflix nu een opmars ten opzichte van downloaden, puur omdat het makkelijker is. Voor Spotify geldt hetzelfde. Mensen willen gemak en daar betalen ze ook graag voor. Zolang de prijs maar goed is.”

 

De randvoorwaarden zijn volgens Vletter aanwezig. “Gemak is er nu ook. Zo gaat het inchecken snel en kun je er voor de deur parkeren. Het zijn voor zakelijke reizigers wel echt ontzettend belangrijke dingen. Voor hen is gemak de ‘key’ in de keuze voor een luchthaven.”

“Belangrijk is natuurlijk dat er goede aansluitingen komen, zodat je snel op je plek van bestemming kunt komen. Een verbinding met een hub zou natuurlijk perfect zijn. Nu is er natuurlijk de lijndienst naar London en die is zeker interessant voor de zakelijke reiziger. Om die perfect op de wensen van de reizigers af te stemmen, zou je twee vluchten op een dag moeten hebben. Dan kun je ’s ochtends heen en ’s avonds weer terug. Dat was eerder ook al zo, maar die lijndienst ging verloren. Erg jammer, want Eelde moet nu qua marketing en bekendheid weer opnieuw beginnen met opbouwen.”


 

Eelde moet volgens Vletter beter duidelijk hebben wat de behoefte is van zowel de zakelijke reizigers als vakantiegangers. “Bouw je een energiecentrale, dan weet je dat uit bepaalde Europese regio’s vaak mensen hierheen moeten. Geef dat aan bij het vliegveld. Zorg dat ze bij Eelde weten welke behoefte er onder de ondernemers is. En natuurlijk moeten ze daar dan ook benaderbaar zijn. En vanzelfsprekend moet de leiding van het vliegveld hun besliskracht vergroten, zodat ze sneller op ontwikkelingen kunnen inspelen.

Het opzetten van een fonds, waarmee nieuwe verbindingen tot stand gebracht kunnen worden, is volgens Eelde één van de mogelijkheden om die besliskracht te vergroten. “Zo’n fonds is mooi”, vindt Vletter. “Maar ik vind niet dat het bedrijfsleven mee moet gaan investeren in zo’n fonds. Ik betaal toch ook niet extra voor het laten rijden van een trein?  Maar ik wil best commitment geven. Dat we als bedrijfsleven aangeven dat we er ook echt gebruik van maken. Maar we hoeven toch niet voor te financieren?”
 

Een toekomst voor Groningen Airport Eelde is voor Mark Vletter dus ontzettend belangrijk. Online ligt de wereld aan zijn voeten, maar een goede verbinding met de rest van Europa zorgt voor hem als ondernemer voor een flinke stimulans. “Ik blijf het zeggen: zolang Eelde zich richt op het vergroten van gemak en het aanbod is het goed, dan volgen die reizigers vanzelf.”

 

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door: