Wonen

Suikerzijde: vooral appartementen, veel groen en weinig auto’s

In de nog te bouwen nieuwe woonwijk Suikerzijde komen vooral appartementen, veel groen en weinig auto’s. Dat staat in het zogenoemde ‘beeldkwaliteitsplan’, met daarin richtlijnen voor architecten die gebouwen gaan ontwerpen voor de nieuwe woonwijk. De boulevards van Parijs zijn de inspiratie voor de inrichting van de straten van Suikerzijde.


Leestijd: 1 minuut

Volgens wethouder Rik van Niejenhuis krijgen de gebouwen aan de straatkant een ‘formele’ uitstraling. “In de zin van tijdloos, rustig en klassiek. De straten in De Suikerzijde krijgen lange zichtlijnen, je kunt er straks ver kijken.”

De binnenterreinen van de bouwblokken gaan er juist ‘informeel’ uitzien, met veel groen en speel- en ontmoetplekken. Deze terreinen zullen via doorgangen met elkaar verbonden worden, zodat je gemakkelijk een wandeling in een groene omgeving kunt maken. Auto’s van bewoners staan er straks niet in het zicht geparkeerd. Elk blok krijgt een namelijk een bovengronds parkeergebouw, met groene gevels.

Hortusbuurt als inspiratie

Voor de binnenterreinen vormden de bouwblokken in de Hortusbuurt de inspiratie. Groene plekken, waar je gemakkelijk andere buurtbewoners kunt ontmoeten, zoals in een van de vele hofjes in de Hortusbuurt. “De overgang tussen privéruimte en het publieke domein is ook heel belangrijk”, zegt Van Niejenhuis. “Want ook op deze plekken, in je voortuintje of op je bankje voor je huis maak je gemakkelijk een praatje met je buren.” 

Vooral appartementen

In De Suikerzijde komen net als in Stadshavens aan de kop van het Eemskanaal vooral appartementen. De meeste gebouwen worden vier tot zes woonlagen hoog. Aan het Pioniersplein en bij het NS-station kunnen hogere gebouwen komen.