Wonen

Provincie wil met hulp ondernemers meer toeristen trekken

Er komt een nieuwe promotie- en marketingcampagne voor het toerisme in Groningen. Hiermee wil de provincie Groningen haar imago op het gebied van toerisme verbeteren en meer toeristen trekken. Daarnaast komen er meer themaroutes, die langs hoogtepunten van het Groninger landschap en de Groninger cultuur leiden. Rode draad hierin is de verbinding met cultuur en landschap. Hierbij wil de provincie intensief samenwerken met toeristische ondernemers. Zij worden uitgedaagd om arrangementen te bedenken, die aansluiten bij de thema's.


Leestijd: 1 minuut

Imagoprobleem: potentiele toerist minder enthousiast dan echte toerist
Imagoprobleem: potentiele toerist minder enthousiast dan echte toerist

In april presenteerde de provincie de Toerismevisie 2016-2020. Deze visie is nu uitgewerkt in een uitvoeringsplan waarin wordt uitgegaan van het versterken van de promotie en marketing van het toerisme in onze provincie. Er zal worden geïnvesteerd in de ontwikkeling van routes en toeristische ondernemers worden gestimuleerd om arrangementen te bedenken die aansluiten bij de campagne en de routes. De provincie stelt jaarlijks bijna één miljoen euro beschikbaar voor toerisme.

Gedeputeerde Patrick Brouns benadrukt het belang van betrokken ondernemers bij het toeristisch beleid. "We stimuleren ondernemers om met arrangementen aan te sluiten op themaroutes. Als hiervoor nog kleine investeringen in infrastructuur nodig zijn, stellen wij daar geld voor beschikbaar. Volgens mij slagen toeristische routes alleen als ze ook gekoppeld zijn aan activiteiten van toeristisch ondernemers."

De promotie- en marketingcampagne wordt verzorgd door Marketing Groningen. De campagne wordt gefinancierd door de provincie Groningen, Groningen Promotie, de gemeente Groningen, de Economic Board Groningen (EBG). Marketing Groningen borduurt in de campagnes samen met de Verhalen van Groningen en culturele en landschappelijke organisaties voort op de slogan ‘Er gaat niets boven Groningen’.