Cultuur & Uitgaan

Win kaarten voor bijzondere dansvoorstelling over Fela Kuti

De GIC mag twee keer twee kaarten weggeven voor de bijzondere dansvoorstelling Kalakuta Republik van Faso Danse Theatre. Deze energieke voorstelling van choreograaf Serge Aimé Coulibal is geïnspireerd op de legendarische Fela Kuti, de Nigeriaanse uitvinder van de Afrobeat, componist, saxofonist, orkestleider maar ook politiek activist.


Leestijd: 2 minuten

Win kaarten voor bijzondere dansvoorstelling over Fela Kuti
Win kaarten voor bijzondere dansvoorstelling over Fela Kuti

Hoe kom je aan die kaarten?
We verloten twee kaarten onze de abonnees van de Luncheditie die willen meedoen aan deze winactie. Ontvang je de Luncheditie al, dan hoef je alleen maar een mailtje te sturen naar info@gic.nl met als onderwerp Winactie Kalakuta.

Ook onze Facebook-volgers kunnen twee kaarten winnen (dubbel meespelen mag). Like de GIC op Facebook en tag diegene in het onderstaande Facebookbericht met wie je naar de voorstelling wil! 

Kalakuta Republik
Fela Kuti toont een stukje Afrika zonder clichés. Een Afrika in een geglobaliseerde wereld waar Coulibaly en zijn generatie kunstenaars zich voor engageren en dat ze onder de aandacht willen brengen. Het scènebeeld verwijst zowel naar onze huidige politieke en sociale wereld als naar de Shrine, zowel tempel als nachtclub, waar Fela Kuti zong over hoop en opstand na een gebed met zijn publiek. Kalakuta Republic was de naam van zijn residentie, een plaats die hij beschouwde als een onafhankelijke republiek. De geest van Fela, boegbeeld van het verzet in West-Afrika en bron van inspiratie voor velen, loopt als een rode draad door deze voorstelling. Kalakuta Republik is echter geen biografische voorstelling.

‘Ongedwongen, sensuele dans’
De Volkskrant recenseerde de voorstelling: "Het eerste deel van de voorstelling gaat over mensen van nu die op zoek zijn naar verbinding en een betere toekomst. Terwijl de dansers bewegen in een verbrokkelde stijl, een mix van onder meer Afrikaans, modern en hiphop, worden filmbeelden van verwoestingen in Afghanistan en Syrië en vluchtelingenstromen in de Balkan getoond. In het tweede deel van de voorstelling gebruikt Coulibaly de minder positieve kant van Kuti om misbruik van (politiek) succes aan te kaarten. De scènes spelen zich af in een soort club. De ongedwongen, sensuele dans straalt vrijheid uit, maar ook decadentie en verval. Je kunt de scènes lezen als de corrumperende ‘seks, drugs en rock-‘n- rollkant van de macht, waar Kuti zich schuldig aan maakte."

Voor meer informatie en kaartverkoop kun je terecht op de site van de Stadsschouwburg.