nieuws

17 jul 2001, 00:12

Zuinigheid met service-beurten zorgt voor meer pech bij automobilisten

Het stijgend aantal gevallen van auto-pech, duidelijk merkbaar geworden sinds het aanbreken van de vakanties en de massale vakantie-uittocht uit het Noorden, is te wijten aan een gebrek aan service-beurten bij auto’s.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Vroeger kregen auto’s om de 5 à 10.000 kilometer een grote of kleine beurt. Maar volgens de autofabrikanten is dat niet meer nodig en daarom lopen service-beurt intervallen soms uit tot wel 30.000 kilometer. Volgens garagehouders in het noorden is het beter om auto’s vaker dan door de fabrikanten voorgeschreven een service-beurt te geven.
Dat er sprake is van een toenemend aantal gevallen van pech langs de weg is opgemerkt door de ANWB, die met de kritiek kwam na een record-aantal gevallen van autopech in het noorden. Bij het begin van de noordelijke vakanties kreeg de ANWB op een dag 1200 pechmeldingen. Er is ook sprake van verkeerde en misplaatste zuinigheid bij automobilisten zo vinden garagehouders.
;