Nieuws

Versmaad Groningen vecht met nieuw imago om iedere toerist

”Groningen is zò mooi,’’ vindt iedereen van Maxima tot echte Groninger Jan Mulder. Maar weinigen gaan er op vakantie; slechts een procent van alle toeristische hotelovernachtingen in het land zijn in Groningen. Concurrenten Drenthe en Friesland scoren ver boven de tien procent. Om op deze toeristentoppers in te lopen moeten stad en provincie een beter herkenbare identiteit krijgen, menen een aantal initiatiefnemers.


Leestijd: 1 minuut

De slogan ‘Er gaat niets boven Groningen’ is overbekend, maar zegt niets concreets. Nu nog wordt veel promotie opgehangen aan de kenmerkende ruimte, maar er wordt inmiddels door overheden en toeristenverenigingen hard nagedacht zich te profileren als cultuurprovincie met een uniek landschap.Ook directeur Kees van Twist van het Groninger Museum wil een stevig tegenwicht voor de concurrerende Friese wateren en de Drentse hei om toeristen naar zijn cultuurtempel te lokken. ‘’De typische Groningse cultuur moet nadrukkelijker in beeld komen,’’ meent hij. Zijn museum, voorheen juist bekend door extravagante tentoonstellingen, stort zich tegenwoordig op De Ploeg, de legendarische kunststroming die het regionale landschap een centrale positie gaf. VVV-directeur Marion Winkels van Groningen is er, samen met toeristische commissies, nog niet helemaal uit, maar ziet veel in een cultuur- en landschap combinatie. ‘’Cultuur is van groot belang voor een breder, fris imago. Het kan toeristen bijvoorbeeld langer vasthouden. Ze blijven nu doorgaans maar een paar dagen.’’Winkels is niet moedeloos van de achterstand op buurprovincies. ‘’In sommige regio’s wordt al honderd jaar gewerkt aan concrete imagovorming. Wij zijn pas bezig,’’ zegt ze strijdlustig.