nieuws

19 jul 2001, 00:12

‘Verkoop groene stroom via postkantoor overbodig’

De verkoop van groene stroom via postkantoren levert geen bijdrage aan de ontwikkeling van duurzame energie in Nederland. Dat stelt de Amsterdamse hoogleraar milieukunde Lukas Reijnders in reactie op de start gisteren door Essent van de verkoop van groene stroom via het postkantoor.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Groene stroom is nu verkrijgbaar in 380 postkantoren waar dagelijks 600.000 klanten komen. Het is daarmee de eerste ‘geliberaliseerde stroom’: iedereen kan voortaan kiezen uit meerdere aanbieders. Maar voor het milieu is dat volgens prof. Reijnders geen baanbrekende ontwikkeling. De belangstelling voor groene stroom in Nederland is namelijk al enorm. Het aantal klanten bij Essent, Eneco en Nuon is in een jaar verdubbeld tot een half miljoen. De drie energiebedrijven kunnen amper aan de vraag voldoen en dat heeft volgens Reijnders tot dubieuze ontwikkelingen geleid
Zoals het ‘wegkopen van windenergie uit Duitsland’ hetgeen de Nederlandse windenergie-industrie niet stimuleert. Of het opwekken van stroom uit bio-massa als diermeel waardoor ‘een ongezonde bio-industrie in stand blijft’. Essent, waarvan de stroom volgens Reijnders groener is, doet er beter aan klanten van Eneco en NUON af te snoepen, dan nieuwe te werven. Maar Essent volgt dat advies niet op.
‘Juist dankzij onze verkoop via de postkantoren zijn wij in staat Eneco en Nuon beter te beconcurreren’, zegt marketing-directeur F. Schmidt. Volgens hem valt het de drie energiebedrijven niet aan te rekenen dat er te weinig windmolens zijn. ‘Dat ligt aan de stroperige procedures. We hebben plannen genoeg ingediend, ook wij wachten nu op de uitvoering’.