nieuws

20 jan 2009, 10:10

Tunnel onder zuidelijke ringweg voor helft van de prijs

Het college van B en W van Groningen blijft zeer geinteresseerd in een initiatief van wethouder Karin Dekker(GroenLinks) voor de bouw van een tunnel onder de zuidelijke ringweg. Tot nu toe leek haar pleidooi voor zo’n tunnel dagdromerij, omdat deze voor zeshonderd miljoen euro veel te duur zou worden. Maar in Maastricht blijkt een vergelijkbare tunnel te worden aangelegd, voor slechts de helft van dat bedrag: driehonderd miljoen euro. Fractievoorzitter Drewes de Haan van GroenLinks laat in zijn weblog in de DSG nu weten zeer onder de indruk te zijn van de oplossing in Maastricht. Maar hij pleit er wel voor om even rustig te tijd te nemen voor een goed Gronings plan.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

De Haan: ”Vrijdag voor een week bracht verkeerswethouder Karin Dekker met een delegatie een bezoek aan Maastricht. Het doel was om daar te kijken naar het project voor de ondertunneling van het deel van de snelweg A2 dat dwars door Maastricht loopt. Het bezoek was op het laatste moment georganiseerd en dat bleek te kort dag voor vrijwel alle raadsleden om mee te kunnen. Meer door toeval kon ik wel mee en ik ben blij dat ik het ook gedaan heb, want ik ben onder de indruk van het project. We kunnen er veel van leren voor de aanpak van de Zuidelijke Ringweg.

Zoals het Dagblad van het Noorden zaterdag schreef is het zeer opmerkelijk dat de aanleg van de tunnel in Maastricht voor 300 miljoen euro kan, terwijl dat in Groningen 600 miljoen euro is. Vooral omdat het in Maastricht om een tunnel van 1800 meter gaat en in Groningen om 800 meter. Dus meer dan twee keer zo lang en dan toch nog de helft goedkoper. Het leidde van Groningse kant tot de vraag waarom dat in Maastricht zo goedkoop kan. De Maastrichtse reactie daarop was natuurlijk de tegenvraag waarom het in Groningen zo duur was.

Voor een echt antwoord zal er flink in de technische specificaties van de plannen gedoken moeten worden. De gemeente Groningen wil dat nu ook doen. Hopelijk levert dat wat op want de tijd begint te dringen. De planning is dat in mei een besluit genomen wordt welke variant voor de aanpak van de Zuidelijke Ringweg wordt uitgewerkt. Voor de tunnelvariant moet dan het tekort van 600 miljoen euro gedekt zijn. Een schier onmogelijk opgave: 600 miljoen vinden in zes maanden.

In Maastricht hebben ze 20 jaar gedaan om de financiering van de tunnel voor elkaar te krijgen. Dat gaf ook genoeg tijd om een goede aanpak van het probleem te bedenken. Cruciaal is dat daarbij is besloten tot het maken van één aanpak voor stad en snelweg. In Groningen is veel te lang alleen naar de bereikbaarheid gekeken. Dat komt waarschijnlijk doordat er pas na 2020 geld voor de aanpak van de Zuidelijke Ringweg zou zijn en omdat er minder woningen dicht bij de snelweg staan dan in Maastricht. Door het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn is er plotseling wel flink wat geld en lijkt er geen tijd meer te zijn voor een bredere aanpak. Dat zou een gemiste kans zijn.”
 

 

www.dsg.nl