Nieuws

Tram in Groningen steeds meer omstreden – PvdA raadsleden zetten argumenten voorstanders op een rij

Groningen heeft zeer ingrijpende plannen om de tram terug te brengen in de binnenstad. Maar plotseling lijkt er weerstand te komen tegen het met name door wethouder Karin Dekker van GroenLinks enthousiast gesteunde voorstel. Afgelopen weekend werd die kritiek luidkeels geventileerd bij de opening van een nieuwe parkeergarage. Vooral winkeliers zien de waarde niet in van de tram van en voelen meer voor een goedkopere kabelbaan. De fractie van de Partij van de Arbeid is ook voorstander van de tram. Waarom eigenlijk? Twee PvdA raadsleden Jan Spakman en Arjan de Rooij zetten in het PvdA-log in de Digitale Stad Groningen (DSG) de argumenten op een rij.’(Ze schreven hun bijdrage overigens kort voordat in Groningen kritiek op de plannen losbarstte. ) Ze schrijven:


Leestijd: 2 minuten

‘’Vanzelfsprekend maakt de tram de meeste tongen los. En inderdaad, het is allemaal nogal wat. Een dubbele trambaan door de Oosterstraat bijvoorbeeld. Veel mensen kijken hiervan op. Dat geldt vast ook voor andere onderdelen van dat tracé. Laten we het er maar over hebben. Discussie is goed en ook nódig, want we moeten er als raad nog uitgebreid over spreken. Dan is commentaar van anderen over details van zo’n groot project absoluut zinvol.

Afgelopen woensdag presenteerde het college de plannen voor het openbaar vervoer voor de komende jaren. Spectaculair! Dankzij railverbindingen blijven Stad en regio de komende generaties goed bereikbaar. Prima dat dit stadsbestuur hierin investeert, en minstens zo belangrijk dat deze visie ook door de regio wordt gedeeld.

Over de hoofdzaak – de noodzaak van de tram – wordt eigenlijk niet meer gesproken. Dat is terecht; de (regio-)tram is verkeerstechnisch de enige logische oplossing voor het bereikbaarheidsprobleem dat in hoog tempo op ons af komt. Daarnaast levert de tram ook belangrijke voordelen voor het leefmilieu in de binnenstad, zorgt het voor een naadloze koppeling van regio naar binnenstad en – last but not least – geeft een tramlijn een impuls aan stadsgebieden waar ie doorheen loopt. Dit blijkt in andere steden waar de tram (opnieuw) is aangelegd. Kortom: kansen voor onze ondernemers!

De PvdA-fractie ziet ook met spanning uit naar de tweede lijn die bijna gelijktijdig met de eerste wordt aangelegd. Die lijn moet de bereikbaarheid van het UMCG garanderen. Dat is voor de PvdA altijd een cruciaal punt geweest. Want als er één bedrijf is in de stad dat bij uitstek een regiofunctie vervult (werknemers, bezoekers, patiënten) dan is het wel ons UMCG. Die bereikbaarheid móet dus goed zijn. Dat is letterlijk een zaak van levensbelang! Er komen straks verschillende lijn 2- varianten voorbij en dat is mooi. Dan kunnen we met elkaar praten over de voor- en nadelen.

Feit is dat Stad en Ommeland er dus weer in geslaagd zijn om samen, in goed overleg, een prachtig pakket te ontwikkelen. Dat heeft wat minder aandacht gekregen in de afgelopen week, maar is wel van groot belang. Want de bereikbaarheidsplannen gaan niet alleen over de tram. Ook de treinverbindingen komen aan de orde. Buslijnen worden opnieuw bekeken. Hier wordt voor bijna een miljard euro door regio en stad samen geïnvesteerd in de toekomst. De PvdA is hier blij mee. Bereikbaarheid is een onderwerp waar de verschillende overheden goed móeten samenwerken. Dat blijkt echter niet altijd vanzelfsprekend. In de geschiedenis is de verhouding tussen Stad en Ommeland lang niet altijd goed geweest. En de afgelopen maand deed bij ons het bange vermoeden postvatten dat deze barre tijden weer terugkeerden. Maar gelukkig hebben we elkaar weer kunnen vinden. Met resultaat. De bestuurders besturen weer!

Jan Spakman
Arjan de Rooij

www.dsg.nl