Nieuws

Toch supersnel van Groningen met trein naar Duitsland, als het aan GroenLinks ligt

De fracties van GroenLinks in de provincie Groningen, Groningen-Stad, Hoogezand, Winschoten, en de fractie van de Grünen in Leer willen dat er zo snel mogelijk een sneltrein gaat rijden tussen Groningen en Leer, met alleen tussenstops in Hoogezand en Winschoten. De trein van Groningen naar Leer moet ook vaker gaan rijden. Op termijn moet er een directe intercity verbinding komen tussen Groningen en Bremen. De door GroenLinks voorgestelde sneltrein Groningen-Leer loopt hierop vooruit en kan bovendien snel gerealiseerd worden.


Leestijd: 1 minuut

Op deze manier wordt de treinverbinding opgekrikt tot een volwaardige verbinding die meer reizigers zal trekken en die de concurrentie met de auto aan kan. Fractievoorzitter Wiebe van der Ploeg van de Statenfractie van GroenLinks zal komende woensdag dit initiatief in de commissie Economie en Mobiliteit aankaarten.

Op dit moment gaat er slechts acht keer per dag een Arriva-trein van Groningen naar Leer en weer terug. De trein stopt op 10 tussenstations en doet er 1 uur en 10 minuten over.

Reizigers met een bestemming verderop in Duitsland, moeten in Leer overstappen en vaak ook in Oldenburg. Hierdoor duurt een treinreis naar Bremen nu bijna 3 uur, terwijl dit per auto in minder dan 2 uur kan. Voor veel reizigers zijn de huidige treinverbindingen daarom niet aantrekkelijk genoeg.

Een sneltrein, die onderweg alleen in Hoogezand en Winschoten stopt, rijdt de afstand tussen Groningen en Leer in 50 minuten. Als daarnaast ook de frequentie omhoog gaat ontstaat een volwaardige treinverbinding. Die zal meer reizigers trekken dan nu het geval is.

GroenLinks fractievoorzitter Wiebe van der Ploeg zal er a.s. woensdag in de Statencommissie Economie & Mobiliteit bij gedeputeerde Bleker op aandringen om een dergelijke verbetering op korte termijn en samen met het OV bureau te onderzoeken. Hij zal hem ook oproepen de verbeteringen zo snel mogelijk in te voeren. De GroenLinks fracties verwachten dat als het nieuwe spoorboekje van 2010 wordt gedrukt ook de sneltrein Groningen-Leer realiteit zal zijn.