Nieuws

Strategische wereldspeler neemt belang in Gronings bedrijf Kalooga

BDMI, het investeringsfonds van Europa’s grootste mediabedrijf Bertelsmann, heeft een minderheidsbelang genomen in Kalooga. Het snelgroeiende Groningse bedrijf heeft hiermee een strategische wereldspeler gevonden om haar internationale uitrol verder te versnellen.


Leestijd: 2 minuten

Kalooga kende de afgelopen jaren een stormachtige groei. Het Groningse mediabedrijf, met inmiddels ook vestigingen in Londen en Madrid, is gegrondvest op een zelfontwikkelde technologie die op intelligente wijze afbeeldingen op internet ontsluit. Kalooga doet dit voor online Publishers. De afbeeldingen uit de eigen collectie van een klant worden razendsnel gekoppeld aan redactionele artikelen en gepresenteerd in een aantrekkelijke Visuele Laag. Deze houdt de bezoeker langer geboeid en ontsluit ook nog eens waardevolle reeds eerder gepubliceerde content. De diensten zijn gratis. De advertentieopbrengsten worden door de Publisher en Kalooga gedeeld.

Steeds meer mediabedrijven zien de technologie van Kalooga als een belangrijke stap in het leveren van aanvullende visuele toegevoegde waarde en het genereren van extra inkomsten.

Strategische betekenis

Momenteel doet Kalooga maandelijks 400.000.000 volledig geautomatiseerde presentaties bij haar klanten in met name Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, de Verenigde Staten en Brazilië. Om dit te doen transporteert zij op piekmomenten 4.000 afbeeldingen per seconde over het Internet. Het bedrijf streeft continu naar het verrijken van Publisher’s content en het naar een hoger niveau tillen van de digitale ervaring van gebruikers. Het succes en de potentie van Kalooga bleven ook niet onopgemerkt bij Bertelsmann, het grootste mediabedrijf van Europa.

Zo besloot Bertelsmann Digital Media Investments (BDMI), als investeringsfonds van Bertelsmann, een minderheidsbelang in Kalooga te nemen. BDMI is opgericht om te investeren in kansrijke IT-bedrijven, waaronder dus Kalooga, die van strategische betekenis kunnen zijn of kunnen worden voor relevante bedrijfsonderdelen van het concern.

Waardevol netwerk

De kapitaalinjectie van BDMI stelt Kalooga in staat om haar internationale uitrol verder te versnellen. Maar ook krijgt het bedrijf dankzij Bertelsmann toegang tot een groot en waardevol netwerk. Of zoals Eldert van Wijngaarden, CEO van Kalooga, het omschrijft: ‘Wij kennen BDMI al enkele jaren. Het feit dat ze nu zich verbinden met Kalooga bevestigt dat we inmiddels aan de kwaliteitsnormen van dit topbedrijf voldoen en zal de wereldwijde uitrol enorm versnellen’.

CTO Mathijs Homminga stelt: ‘Het is prachtig om te zien dat onze technologie wereldwijd al zo intensief wordt gebruikt’. Toch merkt hij dat het voor sommigen een grote stap is om klant te worden van een relatief kleine onderneming uit Groningen. ‘De participatie van BDMI maakt het voor ons ongetwijfeld eenvoudiger om interessante partijen over de streep te trekken ’.

Paul van Roozendaal, voorzitter van de RvC van Kalooga voegt er aan toe: ‘A perfect match. Kalooga heeft een jong, flexibel en enthousiast team met knappe koppen. Bertelsmann is een gedegen naam waaraan wij graag verbonden zijn.’

Timing

Ook de NOM, sinds 2007 grootaandeelhouder van Kalooga, is buitengewoon tevreden over de samenwerking met die internationale strategische partner BDMI. Jeroen van Onna, Investment manager bij de NOM, roemt tevens het verdienmodel van Kalooga, dat volgens hem zowel aantrekkelijk is voor het bedrijf zelf als voor haar klanten. ‘Het is nu zaak om samen met Bertelsmann de hoogste groeiversnelling te pakken. In de snel veranderende wereld van het internet is timing tenslotte essentieel.’