Nieuws

Slaapt Noorderzon een beetje in?

Vele duizenden mensen drommen deze dagen door het Noorderplantsoen. Het plantsoen staat volledig in het teken van Noorderzon Performing Arts Festival. Het festival wordt met het jaar populairder en trekt steevast zo’n 150.000 bezoekers. Voor de organisatie een fantastisch succes, maar ze moeten er een beetje om denken dat Noorderzon niet een beetje gaat inslapen.


Leestijd: 1 minuut

Early Bird kaartverkoop Noorderzon gestart
Early Bird kaartverkoop Noorderzon gestart

Het kost vaste ‘Noorderzonners’ weinig moeite om zich een beeld te vormen van het festival. Kleine voorstellingen in containers, een kunstzinnig project in het water, vele eetstalletjes rondom de vijver, de twee drukbezochte paviljoenen met uitzicht op het podium en natuurlijk de trappen aan de kopse kant waarvan met enige regelmaat ietwat beschonken studenten een duik in de vijver wagen. Achterin het park is het ook prima toeven, vlakbij de markante spiegeltent.

Sterker nog. Zodra je een jaar geleden ergens lekker hebt gegeten, dan weet je precies waar je zijn moet. Want vrijwel elk eetstandje staat op precies dezelfde plek, zo lijkt het.

Noorderzon heeft een succesformule te pakken. De organisatie, die overigens fantastisch wordt geholpen door vele honderden vrijwilligers, vertrouwt met recht op dat succes. Maar om succesvol te blijven moet je wel vernieuwen.

Natuurlijk valt er elk jaar te genieten van nieuwe theatervoorstellingen en aantrekkelijke muziekacts op het podium. Maar veel van de bezoekers komen naar het Noorderplantsoen zonder kaartje en genieten er van de gezelligheid en bezoeken misschien alleen maar één van de kleine voorstellingen. En dan valt toch wel op dat Noorderzon eigenlijk al jaren ‘hetzelfde’ biedt.

Zou Noorderzon ook voor die tienduizenden ‘incidentele’ bezoekers moeten vernieuwen? Of juist vasthouden aan de formule waarmee het al jaren succes heeft? Wat vinden de lezers van de GIC?