Nieuws

RuG-onderzoek wijst uit: ondernemers zijn weinig klantvriendelijk

Veel ondernemers pretenderen dat zij de bedrijfsvoering afstemmen op de klant. In de praktijk komt daar echter maar zeer weinig van terecht. Dat stelt hoogleraar Direct Marketing J. Hoekstra van de Rijksuniversiteit Groningen (RuG).


Leestijd: 1 minuut

Hoekstra constateerde dat ondernemers er ten onrechte van uitgaan dat het gebruik van een computerbestand al voldoende is voor een op de klant gericht management. ‘Customer relationship management’ draait er juist om dat de ondernemer een relatie opbouwt met geselecteerde afnemers. In plaats van de bedrijfsstrategie voortdurend aan te passen aan de wensen van de klant, begaan de ondernemers de fout alleen in termen van productie te denken.,,99,6 procent stelt dat zij een lange termijnrelatie met de klanten ontwikkelt en dat zij klantgericht denken”, merkt Hoekstra. ,,Aan de basisvoorwaarden voor een relatie wordt echter niet voldaan.’’ Slechts 13 procent van de ondernemers houdt naadloos de adreswijzigingen in hun bestand bij.