Dat betoogt Frits Poelman, redacteur Verkeer en Vervoer, zaterdag in een opiniebijdrage aan het Dagblad van het Noorden.
Poelman zelf is nooit volledig overtuigd geweest van het nut van de Regiotram. Maar door nu zo resoluut de stekker er uit te trekken berokkent Groningen zichzelf een forse financiële strop. Hij schrijft:
‘Er is veel voor en tegen de tram te zeggen. Vast staat dat Groningen een mooie kans heeft laten liggen om te investeren in bereikbaarheid. Dat is een blamage voor ‘de hoofdstad’ van het Noorden. Niet omdat een tram heilig is, maar omdat er geen alternatief ligt’.
‘Wie deze week met auto of bus in de file heeft gestaan, weet dat niks doen geen optie is. De ombouw van de ringweg volstaat niet omdat automobilisten ook prettig de stad in moeten. Net als de extra reizigers die Arriva en NS verachten.’
‘De “winst” die het stopzetten van het tramplan oplevert, valt tegen. Van de ruim 100 miljoen euro die de stad tot 2038 mogelijk kwijt was geweest aan de tram ( op een investering van ruim 500 miljoen ) is al zo’n 20 miljoen aan voorbereidingskosten verdwenen. Het zit er dik in dat de stad 20 miljoen extra moet ophoesten omdat zij de procedure vroegtijdig afbreekt.’
‘Als de regio de verwachte besparing door de tram van 8 miljoen euro per jaar ook op het bordje van de stad legt, is de resterende ”opbrengst” van 60 miljoen in een klap weg. En anders gaat zeker een deel op aan noodzakelijke uitbreiding van het busstation en andere investeringen in bijvoorbeeld riolering, bestrating en dynamische reizigersinformatie langs de tramroutes’.
(Het volledige verhaal in de zaterdageditie van dvhn.nl )