Nieuws

PvdA-ers vrezen dat tram in Groningen net zo’n debacle wordt als Amsterdamse metro

Jonge sociaal-democraten in Groningen zijn bevreesd dat de aanleg van de tram in Groningen net zo’n deblacle gaat worden als de aanleg van de Noord-Zuid lijn in Amsterdam. Dat schrijft Huub Kappert in het blog van de Jonge Socialisten, de jongerenorganisatie van de PvdA. Hij is overtuigd dat het goed is dat er een tram komt in Groningen. Want anders komen we in 2020 met de bussen vast te zitten op de Grote Markt. Maar hij heeft wel grote twijfel over het management van het traject, omdat woensdagavond is gebleken dat er 17,5 miljoen tekort is, een bedrag dat ook niet door duurbetaalde controlerende accountants is gezien. Kappert:


Leestijd: 2 minuten

‘Het faalbeleid in het dossier ‘de tram in Groningen’ wordt vakkundig doorgezet. Dit monsterproject, wat ruim 307 miljoen euro moet gaan kosten, heeft een nieuwe mokerslag te verduren. Er blijkt dat er een ‘rekenfoutje’ is gemaakt, kosten: 17.5 miljoen euro. Ter verbeelding: dat zijn 30 vrachtwagens
tot de nok toe gevuld met euromunten. Dat is dan alleen nog maar het ‘rekenfoutje’, wanneer er gekeken wordt naar de totale kosten van de tram is het helemaal niet meer te bevatten.

Schrijnend is echter wel dat er kennelijk zo makkelijk een bedrag van 17.5 miljoen euro over het hoofd gezien kan worden, je zou toch zeggen dat er bij de 2e check (als die er überhaupt al is geweest) wel een keer een lampje zou gaan branden. Maar nee, kennelijk zijn percentages waarmee gerekend wordt niet zo belangrijk. Een procentje meer of minder blijkt gelijk catastrofale gevolgen te hebben. Het hele project Regiotram staat met deze knullige fout op losse schroeven, want waar moet het geld nu vandaan komen? Uit het Groninger Forum? Of zal het geld ‘uit de markt’ komen?

De financiële onderbouwing voor een dusdanig groot project hoeft blijkbaar niet zo zeker te zijn, wanneer je de plannen maakt kun je er kennelijk op een later tijdstip altijd wel wat geld erbij op drukken onder het mom van ‘een rekenfoutje’, tenminste dat wordt nu gedaan bij de tram. Als Groninger dien je dat maar te slikken lijkt wethouder Karin Dekker hier te zeggen.

Het nut van de tram in Groningen staat hier niet ter discussie, wanneer er niets gebeurt staan we in 2020 met zijn allen in bussen vast op de Grote Markt. De vraag die echter wel gesteld mag worden onderhand: hoeveel hebben we er voor over om dit project door te laten gaan? De 307 miljoen die er nu voor staat wordt dus al bruut overschreden, ervan uitgaande dat er verder niets op het pad van de tram komt wat de kosten doen oplopen. In een stad waar ongeveer 4000 jaar voor Christus al leven is gesignaleerd is het logisch dat er nog wel wat archeologische opgravingen her en der gedaan worden. Deze opgravingen kosten vanzelfsprekend ook weer geld en tijd, waarbij tijd ook weer geld kost.

Als de vergelijking met de oplossingen voor een vervoersprobleem in onze hoofdstad getrokken wordt, kan men niet anders dan concluderen dat we niet die kant op moeten. Ik heb het natuurlijk over de problemen die de Noord Zuidlijn in Amsterdam opleverden, 1.46 miljard begroot en in 2011 klaar? Uiteindelijk kost het hele project daar 3.1 miljard en is het pas in 2017 klaar.
In Groningen moeten we ervoor waken dat het niet zo’n belachelijk duur en tijdverslindend project wordt. Op dit moment lijkt het er echter nog niet op dat daarvoor gewaakt wordt.

Huub Kappert