nieuws

24 jun 2001, 00:12

NS zegt woedend Arriva treinen toe voor NoordNed

De door tekort aan materieel geplaagde Nederlandse Spoorwegen zullen binnenkort extra treinen leveren aan NoordNed. Dat is een reactie op een ,,woedende'' brief van partner Arriva over het tekort aan materieel voor een goede dienstregeling.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Arriva is samen met NS partner in NoordNed, het geprivatiseerde spoor in Groningen en Friesland. Het Britse bedrijf is ,,woedend'' op NS. Financieel-directeur A. Hettinga van Arriva dreigt NS met een forse claim, daarnaast schuift Arriva boetes over niet nagekomen vervoerscontracten linea recta door naar NS en overweegt Hettinga ook nog de Spoorwegen voor de rechter te dagen. ,,We laten geen middel onbenut'', aldus Hettinga.
In een deze week verstuurde brief heeft Arriva NS gewezen op de voorwaarden in het contract voor de exploitatie van het noordelijk spoor. Die stellen dat NS het materieel leveren voor een adequate dienstverlening. Daarvoor zijn 88 treinstellen nodig en een paar als reserve op de achterhand, stelt Hettinga. Van die 88 zijn er op het ogenblik zo'n dertig in reparatie en kortgeleden zelfs 37. Arriva eist ,,onverwijld'' het nodige materieel.
Inmiddels hebben de Spoorwegen voor volgende week negen treinstellen extra toegezegd. Maar Hettinga wil ze ,,eerst zien en dan geloven''. Zijn vertrouwen in de ,,partner'' is inmiddels tot het minimum gezakt. Hettinga is vooral ook woedend omdat de schade voor zijn bedrijf Arriva als verantwoordelijk exploitant van openbaar vervoer te grabbel wordt gegooid. ,,We willen Nederland veroveren maar ons imago wordt zwaar beschadigd met al die passagiers langs de lijn. En ieder zegt: zie je wel, privatisering is niks.''
Tussen de Groningse gemeenten Winschoten en Nieuweschans rijden door gebrek aan materieel geen treinen. Het vervoer is overgenomen door bussen.
NoordNed hangt al een boete van de provincie boven het hoofd wegens het niet naleven van de vervoerscontracten. Ook gemeenten doen hun beklag wegens investeringen in de stationsomgeving en het laten aansluiten van het streekvervoer.
NoordNed kampt al veel langer met tekort aan materieel en daardoor overvolle treinen. Het is nu en dan zelfs voorgekomen dat er op stations gevochten werd voor een plaatsje. Vooral op de drukke lijn Leeuwarden-Groningen laaien de emoties soms hoog op.