Nieuws

Motorrijders balen van klapdrempel

De Motorrijders Actie Groep (MAG) wil dat er geen klapdrempels meer worden geplaatst. Deze zouden gevaarlijk en schadelijk zijn voor motoren. Volgens de MAG en de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) moet er een landelijk keurmerk komen voor verkeersdrempels om de wildgroei te voorkomen.


Leestijd: 2 minuten

Uit proeven in het Zeeuwse Tolen met de zogenaamde dynamische drempels die alleen omhoog schuiven als iemand te hard rijdt, blijkt volgens MAG en KNMV dat de velgen van de motor beschadigd kunnen raken. Verder zou het voorwiel van de grond komen, wat sturen op de drempels onmogelijk maakt. Vooral voor motoren die vol op de rem over de drempel heengaan, kunnen gevaarlijke situaties ontstaan.Beide groepen reageren echter anders op de proef. De MAG spreekt van een gevaarlijke situatie en roept op tot een algeheel verbod van klapdrempels. ,,Het is niet de bedoeling dat je voor te hard rijden mechanische schade of lijfstraffen krijgt’’, zegt W. Taal van de MAG. Maar naar aanleiding van de proef heeft de gemeente Tholen de drempels zo ingesteld dat ze niet meer omhoog gaan voor motoren. ,,Maar dat was om de goede vree te bewaren en niet omdat ze echt zo gevaarlijk zijn voor motorrijders’’, benadrukt gemeentewoordvoerder F. Baks.De KNMV snapt dan ook niet waar de MAG zich nog druk over maakt. ,,Onze eerste reactie was juist: eindelijk een drempel waar je geen last van hebt als je niet te snel rijdt’’, zegt H. Beugelink van de KNMV. ,,Uit onze proeven in de RAI en in Tholen blijkt weliswaar dat dynamische drempels voor motoren schadelijk kunnen zijn, maar tegenwoordig zijn ze zo afgesteld dat ze niet meer op motoren reageren.’’ De gemeente Tholen bevestigd dit te hebben gedaan om ‘de goeie vree te bewaren’. De KNMV verwacht dat er binnenkort drempels op de markt komen die voor motoren waarschijnlijk niet vijf, maar slechts twee centimeter omhoogspringen. ,,Ik heb liever dat Nederland met dit soort drempels wordt vol gelegd dan met bijvoorbeeld de gladde rubberen drempels bij bussluizen’’, zegt Beugelink.Beide organisaties zijn het wel eens over de noodzaak van landelijk vastgestelde eisen, waar verkeersdrempels en andere snelheidsbeperkende maatregelen aan moeten voldoen. Nu kunnen gemeenten autonoom besluiten wat voor soort drempels ze introduceren. ,,Gemeenten kunnen pas worden aangepakt nadat er een ongeluk plaatsvindt. Het lijkt alsof we sinds Volendam en Enschede niks hebben geleerd’’, zegt Beugelink.Klapdrempels werden februari vorig jaar voor het eerst gebruikt in het Groningse Uithuizermeeden. Daar heeft men alleen maar goede ervaringen met de drempel. Het aantal snelheidsovertredingen is van 80 naar zeven procent teruggedrongen. Klachten van motorrijders of ongelukken zijn er niet geweest, zegt gemeentelijk verantwoordelijke A.G. Hogedoorn. Volgens hem springt de drempel, die op langsrijdend metaal reageert, zelden omhoog voor motoren omdat die grotendeels van kunststof zijn gemaakt