Nieuws

Lada strijdt vanuit Groningen nog altijd tegen imago en lage verkoopcijfers

De Lada, verguisd door merkenfreaks maar door liefhebbers gezien als een ‘lekker karretje’ heeft na de val van de Muur vele stormen doorstaan. Toch vallen de verkoopcijfers zelfs na introductie van nieuwe typen tegen, aldus importeur Lada Holland in Groningen. Maar er lijken mooie Ladajaren aan te breken. Zo moet een samenwerking van de Russen met General Motors (onder meer Opel) de ontwikkeling van modernere modellen mogelijk maken.


Leestijd: 1 minuut

In plaats van de gehoopte achthonderd werden vorig jaar 250 stuks verkocht. ‘’Ik heb desondanks vertrouwen in het merk gehouden’’, zegt Lada Holland-directeur Roelof Noordman. ‘’Een Lada-jeep wordt goed verkocht en we hopen daarmee een jonger publiek aan te spreken’’. Noordman staat te boek als de man die het merk in Nederland binnenboord hield na alle crises. De Lada-GM-samenwerking zou het merk een herkansing kunnen geven. ‘’Skoda, de Tsjechische autobouwer, slaagde er bijvoorbeeld door samenwerking met Volkswagen in wagens en imago te verbeteren’’, vertelt Noordman. ‘’Zo groot als in de hoogtijdagen, toen tot 13.000 Lada’s per jaar werden verkocht, wordt het niet meer. Maar dat hoeft ook niet om goed te draaien’’.