nieuws

22 dec 2008, 09:09

Kabelbaan onhaalbaar: GroenLinks geeft voorkeur aan tramlijnen

De kans dat Groningen landelijk goede sier kan maken met een spectaculaire kabelbaan als vorm van openbaar vervoer, is aanzienlijk kleiner geworden. De fractie van GroenLinks in de gemeenteraad van Groningen voelt niets voor dit plan. Volgens fractievoorzitter Drewes de Haan van GroenLinks is een kabelbaan overbodig nu er een, en misschien wel twee tramlijnen komen, onder meer naar het UMCG. In zijn weblog in de DSG verklaart hij het standpunt van GroenLinks:
De kans dat Groningen landelijk goede sier kan maken met een spectaculaire kabelbaan als vorm van openbaar vervoer, is aanzienlijk kleiner geworden. De fractie van GroenLinks in de gemeenteraad van Groningen voelt niets voor dit plan. Volgens fractievoorzitter Drewes de Haan van GroenLinks is een kabelbaan overbodig nu er een, en misschien wel twee tramlijnen komen, onder meer naar het UMCG. In zijn weblog in de DSG verklaart hij het standpunt van GroenLinks:

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

‘’De VVD had afgelopen maandagavond een groot debat in Huize Maas over de mogelijke aanleg van een Kabelbaan in Groningen georganiseerd. Het was alweer anderhalf jaar geleden dat er voor het laatst over de Kabelbaan werd gesproken. Toen leek er geen perspectief meer in te zitten en werd het stil rond de Kabelbaan. De VVD heeft het nu weer op de agenda gezegd en ik was vooraf nieuwsgierig wat daarvoor de aanleiding was.

Karin Dekker


Volgens de VVD was dat het bericht van verkeerswethouder Karin Dekker dat er voorlopig geen tram zou komen tussen het NS-station Europapark, het UMCG en het centrum. Ik vond dat geen overtuigende aanleiding, want in hetzelfde bericht stond ook dat dit tracé na aanleg van de eerste twee tramlijnen een kansrijke route was voor uitbreiding van het tramnet.


Wat wel nieuw is ten opzichte van toen, is dat er nu serieus sprake is van de aanleg van twee tramlijnen bijna tegelijk in plaats van één. De financiering voor de tweede lijn is bijna rond door een bijdrage uit het compensatiepakket voor het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn. GroenLinks wil alles op alles zetten om die twee tramlijnen van de grond te krijgen. En één daarvan moet zeker langs het UMCG lopen. Daarmee wordt het bereikbaarheidsprobleem van het UMCG voor een groot deel opgelost. Belangrijk daarbij is ook het Euvelgunnetrace binnenkort in gebruik genomen en dat wordt er gebouwd aan de Berlagebrug en hopelijk ook snel aan de Sontbrug. Kortom, ten opzichte van vorig jaar, is de tweede tramlijn voor GroenLinks een extra reden om niet voor de Kabelbaan te zijn.


Wie vandaag de verslagen in de media volgt, moet haast wel denken dat de Kabelbaan na het debat een stap dichterbij is gekomen. Volgens mij is dat juist niet het geval. Net als anderhalf jaar geleden is er nog steeds geen meerderheid in de gemeenteraad die voor het meefinancieren van een vervolgonderzoek naar de Kabelbaan is.


Nog veel belangrijker is in de gemeenteraad ook geen meerderheid voor de Kabelbaan tussen UMCG en de binnenstad. Dat betekent dat belangrijkste inkomstenbasis voor de Kabelbaan wegvalt. Dat stuk zou namelijk voor de meeste passagiers moeten gaan zorgen.


De financiering van het Kabelbaan roept trouwens veel vragen op. Opvallend dat alle media daar geen aandacht voor hebben. In het Haalbaarheidsonderzoek van twee jaar geleden werd de aanleg op 10 miljoen euro geschat (zie de laatste pagina’s). Maandagavond werd al over 25 miljoen euro gesproken. In 2006 werd drie ton per jaar winst verwacht. Nu een winst van liefst 2 miljoen per jaar. Een raadsel hoe dat kan bij een veel grotere investering. En wat blijft er van de winst over als de Kabelbaan niet naar de binnenstad gaat? Volgens mensen die het kunnen weten scheelt dat zeker 50% en mogelijk zelfs 90% van het aantal reizigers per jaar.

Stoppen met kabelbaan


Nee, het is beter nu te stoppen met het Kabelbaanproject en alles op alles te zetten om de twee tramlijnen ook echt voor elkaar te krijgen. Als dat zou lukken zou het uniek zijn, want vanuit het niets twee nieuwe tramlijnen tegelijk aanleggen is bijna nergens vertoond. Door tegelijk proberen een Kabelbaan van de grond te trekken op een route waar in de toekomst een tram heel goed mogelijk is, zou Groningen te veel ballen in de lucht houden. ''

 

www.dsg.nl

 

 

 

;