nieuws

13 feb 2001, 00:12

Jongen overleeft stroomstoot van 110 duizend volt

Een 18-jarige Groninger heeft zondagmiddag een stroomstoot van 110.000 volt overleefd.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

De jongen klom in overspannen toestand in een elektriciteitsmast waar hij werd geëlektrocuteerd. Waarschijnlijk viel de jongen direct na de stroomstoot door de schok naar beneden. Met zijn derdegraads brandwonden wist hij toch nog de snelweg te bereiken, waar hij werd opgevangen door passerende automobilisten, die ook de hulpdiensten waarschuwden. Zijn kleding was op dat moment al volledig verbrand.
Door de schok die de stroomstoot teweeg bracht, was in grote delen van Groningen een korte dip in de elektriciteitsvoorziening waar te nemen. De Groninger is in zeer kritieke toestand opgenomen in het ziekenhuis. Mede door zijn levensgevaarlijke situatie kon hij nog niet naar een brandwondencentrum worden vervoerd. Bij nader politieonderzoek bleek dat de jongen zichzelf van het leven wilde beroven.
Woordvoerder M. van den Berg van elektriciteitsleverancier Essent spreekt van een ,,godswonder’’. ,,Wanneer je maar lang genoeg onder 230 volt staat, kan zelfs die hoeveelheid al dodelijk zijn’’, legt hij uit. De stroom op de elektriciteitsmast kent een sterkte van 3000 ampère, wat betekent dat de jongen minimaal 62,5 kilovolt door zijn lichaam heeft gekregen. ,,In 99 procent van de gevallen is zo’n lading dodelijk’’, aldus Van den Berg. Wanneer iemand natte kleren draagt of een vochtige huid draagt, kan het effect van de stroomstoot worden geremd. ,,Als de hartspier door geleiding ontzien wordt en het lichaam maar sterk genoeg is, is overleven blijkbaar toch mogelijk.’’