Jonge Harten is de afgelopen jaren flink gegroeid; zowel het aantal voorstellingen als het aantal bezoekers is toegenomen. Acht jaar geleden waren er 500 betalende bezoekers, vorig jaar waren dat er in totaal meer dan 8000.
2009 – 2012
Voor de toekomst heeft Jonge Harten stevige ambities. In 2012 wil het nog steeds een artistiek, achtdaags theaterfestival zijn met satellietprogrammering in de Noordelijke provincies, dat dan jaarlijks ruim 10.000 jonge bezoekers en deelnemers trekt.
Daarbij ontwikkelt Jonge Harten zich de komende vier jaar tot een landelijk herkend en erkend kwaliteitsmerk voor het samenbrengen van jongeren en theater. ”We ontwikkelen en beheren inhoudelijke en marketingexpertise die we delen met anderen, lokaal, regionaal en (inter)nationaal”.
Jonge Harten versterkt haar regionale functie door kennisoverdracht op het gebied van educatie en crossover tussen amateurs en professionals, en door samenwerking op het gebied van programmering (satellietfestivals). Het festival beschikt over een klein maar doeltreffend eigen productieplatform voor bijzondere opdrachten, kruisbestuiving en ontwikkeling van talent.
Jonge Harten heeft een bescheiden internationaal netwerk waarin we allianties aangaan met Franse, Duitse Engelse en Belgische makers en festivals.
Jonge Harten ontwikkelt zich de komende jaren tot:
– motor van het toegankelijk maken, verspreiden en (mee-)produceren van hoogwaardig, eigenzinnig en grensoverschrijdend aanbod voor jongeren;
– broedplaats en podium voor talentontwikkeling, door confrontaties te organiseren die grenzen tussen subculturen overschrijden;
– expertisecentrum op het gebied van jongerenprogrammering en de doeltreffende marketing daarvan;
– herkenbare vlag waaronder steeds opnieuw een grote groep jongeren samenkomt om te participeren en te proeven aan de kunsten.
www.jongeharten.nl