nieuws

11 apr 2001, 00:12

IB-Groep ,,not amused’’ over virtueel moordspel

De Informatie Beheer Groep (IBG) in Groningen is ,,not amused’’ over het virtuele spel Gotcha! dat sinds maandag op de studentensite Studenten.net te vinden is. Het uiteindelijk doel van het spel dat zich afspeelt in een virtuele studentenstad is het opblazen van het gebouw van de studiefinanciering.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

De spelers zijn zogenaamd lid van militante studentenverenigingen en komen radicaal in opstand tegen een zekere minister ‘Harremans’ wanneer deze besluit de studiefinanciering volledig af te sluiten.
,,Natuurlijk begrijpen we dat het om een studentikoze grap gaat’’, stelt woordvoerder Jan van Pelt van de IBG. ,,Maar het is geen sympathieke idee om een gebouw met 1400 mensen om zeep te helpen. Het gewelddadige element staat ons ernstig tegen.’’ De IBG wordt weliswaar niet bij naam genoemd in het spel, maar uit afbeeldingen en verwijzingen wordt evident duidelijk dat de overheidsinstelling bedoeld wordt.
Manager communicatie Heinrich Naumann van Studenten.net begrijpt de commotie niet zo goed. ,,Het spel is op een creatieve zomeravond bedacht toen we naar de film Gotcha! zaten te kijken’’, vertelt hij. ,,De studiefinanciering is gewoon een erg populair doelwit voor studenten. Het verkorten van de studieduur, het afschaffen van de OV-kaart en het verlagen van de beurzen zijn niet in goede aarde gevallen. Als protest springen studenten niet meer op de barricades: ze spelen een virtual game om hun ongenoegen te uiten.’’
Het spel, dat in twee dagen tijd al door vijfduizend mensen is gedownload, wordt onder de aandacht van studenten gebracht middels een bescheiden reclamecampagne op TMF. ,,De IBG moet zich vooral realiseren dat het spel met een knipoog gemaakt is en gespeeld wordt’’, aldus Naumann. Desondanks onderzoekt de IBG momenteel of er stappen tegen het spel kunnen worden ondernomen.
Een jaar geleden ontstond er soortgelijke commotie om het spel AmsterDoom, waarin buitenaardse wezens die eruit zagen als Amsterdamse stadswachten virtueel te lijf konden worden gegaan. In 1997 onderzocht de Tweede Kamer al de mogelijkheid gewelddadige computergames te verbieden naar aanleiding van het virtuele moordspel Carmageddon. Het wetboek biedt hier echter geen basis voor.