Nieuws

Hulpverleners hebben geen tijd meer voor een praatje

Hulpverleners hebben amper meer tijd naar hun patiënten te luisteren, als het gaat over zaken die niet direct met hun ziekte te maken hebben. Zo moeten mensen in de zorg veel mensen op een dag helpen en komen daardoor niet meer aan sociale gesprekken toe. En dat terwijl de praatbehoefte door de aanvallen op de VS groeit. Dit blijkt uit ervaringen van telefonische hulpdiensten.


Leestijd: 1 minuut

‘’Na de aanvallen werd vierhonderd maal extra gebeld naar de landelijke diensten,’’ zegt directeur Sjaak Stuijt van de Federatie van SOS-Telefonische Hulpdiensten. ‘’Vaak ook door mensen die bijvoorbeeld niet psychisch ziek zijn, die geen medisch ‘probleem’ zijn. Ze moeten zich dus maar redden, en er komen toch soms weer oorlogservaringen boven.’’Directeur J. Siersema van SOS Groningen/Drenthe schat dat veertig procent van de bellers in zijn regio reeds contacten heeft met professionele hulpverleners en blijkbaar aanvullende aandacht op het sociale vlak nodig heeft. De telefonische hulpdiensten zijn geliefd, omdat iedereen kan bellen. ‘’Dus zonder medische indicatie en anoniem, het is laagdrempelig,’’ aldus Siersema. ‘’En er loopt geen wekkertje mee.’’