nieuws

10 dec 2010, 11:11

Hoofdstation Groningen heeft er nu een derde perron bij

Vanaf deze week is station Groningen gebruiksvriendelijker. In opdracht van ProRail heeft aannemer Spitzke een overdekte en gelijkvloerse oversteek gemaakt tussen perron twee en perron drie. Voor reizigers is de trein daardoor makkelijker te bereiken. De oversteek naar perron drie was voorheen alleen mogelijk via een monumentale traverse. Voor mensen met zware koffers of reizigers met een handicap was dat onhandig. Om die reden werd perron drie alleen in bijzondere omstandigheden ingezet. Maar nu heeft Groningen dan eindelijk een 'echt' perron drie.
Vanaf deze week is station Groningen gebruiksvriendelijker. In opdracht van ProRail heeft aannemer Spitzke een overdekte en gelijkvloerse oversteek gemaakt tussen perron twee en perron drie. Voor reizigers is de trein daardoor makkelijker te bereiken. De oversteek naar perron drie was voorheen alleen mogelijk via een monumentale traverse. Voor mensen met zware koffers of reizigers met een handicap was dat onhandig. Om die reden werd perron drie alleen in bijzondere omstandigheden ingezet. Maar nu heeft Groningen dan eindelijk een 'echt' perron drie.
Vanaf deze week is station Groningen gebruiksvriendelijker. In opdracht van ProRail heeft aannemer Spitzke een overdekte en gelijkvloerse oversteek gemaakt tussen perron twee en perron drie. Voor reizigers is de trein daardoor makkelijker te bereiken. De oversteek naar perron drie was voorheen alleen mogelijk via een monumentale traverse. Voor mensen met zware koffers of reizigers met een handicap was dat onhandig. Om die reden werd perron drie alleen in bijzondere omstandigheden ingezet. Maar nu heeft Groningen dan eindelijk een 'echt' perron drie.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Capaciteit

Het station heeft nu meer capaciteit om treinen te laten vertrekken. Perron drie kan voortaan standaard ingezet worden voor de dienstregeling. Met de extra oversteek kunnen reizigers op station Groningen zonder trappen en liften alle perrons bereiken. Overigens blijft de monumentale traverse wel beschikbaar. De perrons zijn tevens op hoogte gebracht zodat het makkelijker wordt in de trein te komen.

Werkzaamheden

Afgelopen weekeinde werd het spoor opgeknipt om plaats te maken voor de oversteek. Mede door de hulp van het speciale weerbureau voor het spoor bij het OCCR konden de werkzaamheden zo gepland worden dat de oversteek wel volgens plan bruikbaar is. Zo is het grondwerk deels verzet naar een later tijdstip, maar werd er wel met het spoor begonnen. Het kabel- en leidingwerk zal nu later definitief op hun plek worden gelegd.