nieuws

21 mrt 2002, 00:12

Henk Koop: succesvol en omstreden bouwer

Over de Groningse bouwgigant Henk Koop doen al jaren tal van verhalen de ronde. Hij zou uit angst voor een ontvoering rondrijden in een kogelvrije Mercedes met een machinegeweer op de achterbank. Hij zou zich schuldig maken aan ‘Italiaanse toestanden’ en van niemand tegenspraak dulden. En nu zou hij er een dubbele boekhouding op nahouden. ‘De Keizer van Groningen’ is even markant als omstreden.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

De opmars van Henk Koop (56) begint als hij in 1968 samen met zijn broer en een neef het akkerbouw- annex loonbedrijf van zijn vader erft. Hij concentreert zich al snel op de aannemerij omdat hij beseft dat hij daar het meest kan verdienen. Het grote geld stroomt binnen als in de jaren zeventig het gasveld in Slochteren steeds intensiever wordt geëxploiteerd. Koop verdient miljoenen met de aanleg van pijpleidingen. Met dat geld bouwt hij zijn bedrijf uit tot een internationaal opererend bouwconcern met 4900 werknemers en een omzet van € 810 miljoen.
De Koop Groep is actief op tal van terreinen: behalve pijpleidingen bouwt het bedrijf ook wegen, bruggen, woningen en bedrijfspanden. Daarnaast bezit Koop een kuuroord in Nieuweschans en het Groningse Golden Tulip-hotel. Het zakenblad Quote schat zijn privé-vermogen op € 141 miljoen.
Zijn imperium bestiert hij vanuit Villa Gelria, een statig pand in het zuiden van de stad Groningen. De gereformeerde Koop regeert naar verluid met straffe hand en verlangt van zijn werknemers een ijzeren discipline. “De mensen in dit gebouw werken hard. Soms harder dan ik, maar dat verlang ik ook van ze”, zei hij in een interview met HP/De Tijd. Hij omschrijft zichzelf als een aartsconservatieve man die zo min mogelijk risico neemt.
De pers houdt Koop zoveel mogelijk buiten de deur en ook nu hult hij zich in stilzwijgen. Hij kon echter niet voorkomen dat hij veelvuldig in de publiciteit kwam. De Socialistische Partij beschuldigde hem in 1996 reeds van machtsmisbruik en omkoping van politici. Zo zou Koop onderaannemers financieel verzwakken om ze daarna als redder in nood over te nemen. Ook zou hij bij de aanleg van een bungalowpark allerlei regels aan zijn laars hebben gelapt en de bewoners van stacaravans hebben weggepest. “Italiaanse toestanden”, concludeerden de Socialisten in hun partijblad De Tribune. Koop reageerde als door wesp gestoken en spande een rechtszaak aan, die hij vervolgens verloor.
In 1996 verijdelde de politie een ontvoering van Koop. Sindsdien zou hij rondrijden in een gepantserde auto met een machinegeweer in de kofferbak. Een jaar later zorgde hij zelf voor een stunt door een gigantisch Lenin-beeld vanuit de voormalig DDR naar het Oost-Groningse Tjuchem te verslepen. Gezien de bronsprijs geen slechte investering, aldus Koop.
De negatieve publiciteit heeft ogenschijnlijk geen weerslag gehad op het succes van Koops onderneming. De Groninger bouwt mee aan de tunnel in de Hogesnelheidslijn, aan de Betuwelijn en hij kreeg onlangs van Rijkswaterstaat de opdracht om de Zuidelijke ringweg bij Groningen gedeeltelijk van nieuw asfalt te voorzien.