nieuws

15 aug 2001, 00:12

Gronings bedrijf neemt telegrammendienst KPN over

Het Groningse bedrijf Unitel zet per 1 september de telegrammendienst van KPN voort. De KPN stopt dan met deze dienst door de teruglopende vraag.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Werden er in 1996 nog tweehonderdduizend telegrammen verstuurd, in het eerste kwartaal van dit jaar waren het er nog geen twintigduizend. Unitel, die al jaren de hardware en software voor de service levert, ziet er echter nog wel markt in en heeft de benodigde expertise toch in huis, aldus woordvoerder Rob van Hoof.
,,Het internet heeft wel een groot deel van de telegrammen vervangen, maar er blijft een harde kern van gebruikers die absolute zekerheid wil hebben van aankomst en verzending’’, stelt Van Hoof. ,,Je moet dan denken aan banken, ambassades en regeringen. In geval van een dispuut sta je bijvoorbeeld voor een rechter niet sterk als je stelt dat je een mailtje zeker hebt verzonden – die kan met het grootste gemak verdwijnen in cyberspace. De verzending en ontvangst van een telegram is onbetwist en direct zeker.’’ Ook schepen zijn in de meeste gevallen beter af met een telegram dan met een e-mailtje.
Unitel rekent erop zeker tienduizend telegrammen per jaar te verzenden. Daarnaast levert het bedrijf over de gehele wereld nog software voor andere telegramservices. ,,In veel landen is de nationale postbesteller wettelijk verplicht de dienst te verlenen’’, weet Van Hoof. Het bedrijf is mondiaal één van de drie leveranciers van deze zeer specifieke software.
;