nieuws

12 jun 2009, 08:08

‘Groningers zijn lui’ : brutale reclame voor filmfestival

‘Groningers zijn lui’, ‘Assen is een saaie stad’ en bij de ‘’Academie Minerva weten ze niets van kunst’. Deze, en andere genuanceerde stellingen, stonden deze week op borden van enkele Groningse studenten. Ze trokken daarmee flink wat aandacht en lokten discussies uit. Maar het bleek de omstanders al snel dat het ging om een stunt. Of liever: een promotiecampagne. Daarmee ging een opmerkelijk filmfestivalvan start, het HD Sixty Second Statements filmfestival in Groningen.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Met grote borden voorzien van extreme statements gingen studenten van de Academie voor Popcultuur afgelopen donderdag, 9 juni, roepend als ware marktlieden, bewapend met megafoons, door de straten van Groningen, Assen en Leeuwarden.

Het Sixty Second Statements filmfestival is een festival waar iedereen die een HD camera kan vast houden en een statement wil maken aan mee kan doen. De ingezonden filmpjes, welke precies 60 seconden dienen te duren met een minimale resolutie van 1280 x 720 psi, zullen tijdens het festival in de Bioscoop Images op 28 oktober 2009 te Groningen worden getoond. Een professionele jury zal de filmpjes beoordelen op creativiteit, statement en kwaliteit. De winnaars krijgen de kans hun roem te vergroten door hun filmpje mee te laten touren met de World One Minutes.

Met het Sixty Second Statements festival wil het communicatie advies bureau Statement het Noorden in de audiovisuele wereld op de kaart zetten. Jongeren, ouderen, senioren, hobbyisten en professionele filmmakers kunnen hier samen komen en de audiovisuele bloemen buiten zetten. Deelnemers kunnen zich aanmelden op www.sixtysecondstatements.nl and make your point.