nieuws

15 mei 2001, 00:12

Groningers redelijk tevreden over openbaar vervoer

De Groningers oordelen redelijk positief over het openbaar vervoer in de provincie. Het gemiddelde cijfer dat ze geven is een zeven. Dit blijkt uit een onderzoek van vervoersbedrijf Arriva onder achthonderd reizigers.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

De reizigers zijn vooral tevreden over de rijstijl en de vriendelijkheid van de chauffeurs, de rijtijden, de busboekjes en de veiligheid in de bussen. Ook rijden de bussen voldoende op tijd en zijn de bushaltes goed bereikbaar, blijkt uit de enquête.
Ze zijn minder te spreken over de klachtenafhandeling, de voorzieningen bij de bushaltes en de veiligheid bij de bushaltes en het aantal busritten.
Eind vorig jaar klaagden reizigers nog steen en been over de overvolle bussen van Arriva. Naar aanleiding hiervan werd een klachtenpanel ingesteld, dat inmiddels een aantal keren bijeen is gekomen.
Gedeputeerde T. Musschenga van Verkeer is redelijk tevreden met de uitslag van het onderzoek. “Maar de tevredenheid moet nog verder omhoog”, benadrukt hij. “Een tien is waarschijnlijk niet haalbaar, maar een acht moet mogelijk zijn.” De enquête zal als uitgangspunt dienen bij de verdere onderhandelingen tussen de provincie en Arriva over de toekomst van het openbaar vervoer.
Uit een eigen onderzoek van de provincie Groningen blijkt dat het openbaar vervoer in- en rond de stad Groningen meer te wensen overlaat. De reizigers geven dit een magere zes als rapportcijfer.
Het veelgeplaagde NoordNed heeft zich nog niet aan zelfonderzoek onderworpen. Hiervoor is de vervoerder nog niet lang genoeg actief.
Het onderzoek wordt elk jaar herhaald. De provincie en Arriva hopen zo een objectief beeld te krijgen van de kwaliteit van het openbaar vervoer in de provincie.
;