Nieuws

Groningers 'In de ban van de roos'

De roos van Ikea: wie kent hem niet? De foto van een rode roos van 1 meter bij 1 meter 40 in zijn kenmerkende aluminium lijst. Wereldwijd zijn er tussen 2002 en 2008 honderdduizenden van verkocht; in alle landen waar Ikea vestigingen heeft. Fotograaf Robert van der Molen en schrijver Pierre Carrière bezochten 28 rozenbezitters; op zoek naar het geheim achter dit succesvolle kunstwerk. De zoektocht leverde een boek op met de titel In de ban van de roos.


Leestijd: 1 minuut

Groningers 'In de ban van de roos'
Groningers 'In de ban van de roos'

De roos is procentueel het meest verkocht in Nederland: in tienduizenden Nederlandse woningen en bedrijven hangt de rode bloem. Voor hun zoektocht naar het verhaal achter de roos raakten de makers raakten verzeild in slaapkamers, woonkamers, vergaderzalen, studentenkamers, een café en zelfs op het toilet van een kledingwinkel. Overal werden de mensen geportretteerd met hun roos. De interviews in het boek gaan over kunst, smaak, emotionele waarde en geld. Maar ook over een overleden vriendin, een zware jeugd, vorige levens of een overwonnen levensbedreigende ziekte. Al deze foto’s en verhalen leverden een indringende documentaire in boekvorm op. Soms ontroerend, soms geestig maar altijd uit het leven gegrepen.

In de ban van de roos is vanaf vandaag verkrijgbaar in de Nederlandse boekhandels en onder andere op Bol.com. Het idee en de vormgeving voor het boek komen van Paul Mulder en Albert Buring.