Nieuws

Groninger Museum maakt serieus werk van Werkman

Het Groninger Museum maakt de komende jaren serieus werk van Hendrik Nicolaas Werkman (1882-1945). In samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) wordt het werk van de kunstenaar wetenschappelijk onderzocht en komt er een uitgebreide oeuvrecatalogus. In 2006 is er een grote internationale tentoonstelling rond het Noord-Europese expressionisme.


Leestijd: 2 minuten

Een trots Groninger Museum kondigde dat dit weekeinde aan tijdens de presentatie van de tentoonstelling Werkman terug in Groningen. Met de expositie viert de kunstinstelling dat het dankzij bruiklenen van het Stedelijk Museum in Amsterdam en een schenking van de Werkman Stichting nu ongeveer tweederde van het oeuvre van de kunstenaar in huis heeft en zijn werk verder in kaart kan brengen.,,Een belangrijke stap voor het Werkman-project”, zegt directeur K. van Twist van het Groninger Museum. ,,Ik zie wetenschappelijk onderzoek als een belangrijke taak voor een museum.” De bruikleen en schenking komen ongeveer een jaar na de opening van het De Ploeg-paviljoen in het museum, gewijd aan de Groningse kunstenaarsgroep.Werkman is van oorsprong drukker en kwam via zijn drukkerij in aanraking met de expressionistisch werkende kunstenaars van De Ploeg. Door zijn werk voor deze groep, begon hij zich ook steeds meer kunstenaar te voelen en zelf ook werken te maken. Hij noemde zijn handmatige drukwerken steevast ,,druksels”.Werkmans doorbraak volgde na zijn ontmoeting met de toenmalige directeur Sandberg van het Stedelijk Museum in Amsterdam in 1938. Het jaar daarop kreeg hij zijn eerste solotentoonstelling in het hoofdstedelijke museum. Het Groninger Museum heeft zo’n tweeduizend werken in huis: druksels, schilderijen en ongeveer 900 tekeningen en studies. In de tentoonstelling zijn druksels, archiefmateriaal (publicaties) en schilderijen in chronologische volgorde te zien.Het wetenschappelijk onderzoek zal moeten uitwijzen hoe Werkman te werk ging. Zelfs samensteller Jurrie Poot van de expositie (en conservator in het Stedelijk) weet niet zeker hoe de druksels precies tot stand kwamen. ,,Ik denk dat hij vooral zijn latere werk na het drukken nog nabewerkte”, zegt hij. ,,Maar ja, dat is wat we nu weten en of dat ook daadwerkelijk zo is, is de vraag.” Werkman was binnen De Ploeg een buitenbeentje maar tegelijk de bekendste van de kunstenaars. Zijn soms zeer abstracte druksels wijken wat betreft stijl sterk af. Zijn schilderijen zijn echter weer wel in de trant van de wat naïeve De Ploeg. Tot 9 februari is de tentoonstelling Werkman terug in Groningen te zien.