De domeinnaam groningen.nl werd ooit alleen gebruikt door de gemeente Groningen om burgers te informeren over gemeentelijke zaken. ‘Maar wij merkten dat veel bezoekers van de website ook zochten naar wat er zo allemaal in Groningen valt te beleven, b.v. op het gebied van toerisme, winkelen of uitgaan.
Aangezien wij als gemeente Groningen niet voortdurend die activiteitenagenda’s kunnen bijhouden besloten we van groningen.nl een ‘portal’ te maken. Dat wil zeggen: we stellen de domeinnaam ter beschikking om via de portal-site te kunnen doorverwijzen naar de meest relevante Groningse websites. Daar is die gewenste informatie al ruim voorhanden’, vertelt Henk van der Leest, beleidsmedewerker Nieuwe Media van de Bestuursdienst van de gemeente Groningen.
‘De portal zelf bevat nauwelijks content, maar geeft wel een agenda van de in het oog springende evenementen in Stad en provincie. Dat zijn onze visitekaartjes. Met veel foto’s communiceren we zo het groningengevoel.’
Overigens is het al vier jaar geleden dat de site groningen.nl de functie van portal kreeg. ‘Dat is in de afgelopen jaren een prima keuze gebleken. Op de gemeentesite komen alleen nog maar mensen terecht die ook daadwerkelijk iets van de gemeente willen. Gemeentelijke informatie of dienstverlening. Andere informatie kan men sindsdien op andere sites makkelijk vinden. Maar de website was nog in de eerste fase qua techniek en beheer, en daarom hebben we een volledig nieuwe portal laten ontwikkelen. Het beheer is nu eenvoudiger en er is meer informatie toegevoegd’, aldus Van der Leest. ‘Er zijn interactieve kaarten te vinden en ook het laatste nieuws van de GIC verschijnt – automatisch – op de site.’
City of Talent
Behalve informatie over toerisme, uitgaan en overheidsnieuws is er nu ook een website over alles op het gebied van kennis, onder de naam ‘City of Talent’.
Uniek
Groningen is een van de weinige gemeenten in Nederland die samen met een provincie gekozen hebben voor het concept van een ‘portal’. Dat heeft voor een organisatie als Marketing Groningen ook als voordeel dat deze in reclamecampagnes gewoon kan kiezen voor de uitsmijter: kijk op groningen.nl! Dat onthoudt iedereen. De website groningen.nl werd het afgelopen jaar bezocht door zo’n anderhalf miljoen bezoekers. De nieuwe portal is ontwikkeld door het Groninger internetbedrijf IWink.