nieuws

08 nov 2013, 09:09

Gemeente verrast over komst muzikale evenement The Passion naar Groningen

Gemeente verrast over komst muzikale evenement The Passion naar Groningen

Zojuist is door EO/RKK landelijk bekend gemaakt dat Groningen op 17 april 2014 gaststad is van de vierde editie van het toonaangevende muzikale evenement The Passion.

B en W van Groningen zijn zeer enthousiast over dit besluit dat opnieuw naar verwachting enorm veel publiciteit zal opleveren.

 

The Passion vertelt het verhaal over de laatste levensuren van Jezus. Eerder werd de processie met een groot verlicht kruis gehouden door Rotterdam, Gouda en Den Haag. (Foto website omroep west)

Waarde voor de stad


De Gemeente Groningen en Marketing Groningen verwachten veel belangstelling voor The Passion. De editie van 2013 in Den Haag trok 20.000 bezoekers en er keken ruim 3 miljoen mensen naar de tv-registratie van het evenement. The Passion ontving in 2013 de Nationale Evenementenprijs als beste Stadspromotie Evenement. Met een gegarandeerde uitzending op Nederland 1 op 17 april a.s. is de verwachting dat The Passion ook in 2014 weer veel kijkers zal trekken. Naast deze landelijke aandacht voor de stad Groningen, heeft The Passion ook een grote maatschappelijke component. “Het evenement geeft ruimte voor hoop en vraagt ook aandacht voor welke zorg we in deze maatschappij voor elkaar hebben. Dat is actueel en waardevol”, aldus wethouder Jan Seton, coördinerend wethouder voor The Passion.

Keuze voor Groningen


Doorslaggevend voor de keuze voor Groningen was dat de stad jong is qua populatie, rijk is aan cultuur, een mooie historische binnenstad heeft en al jarenlang een ambitieus evenementprogramma voert. Volgens de organisatie van The Passion biedt Groningen een prachtig decor om het eeuwenoude verhaal over Jezus' laatste uren te vertalen naar 2014.

 

Samenwerking


The Passion is een samenwerking tussen de omroepen EO en RKK, de Protestantse Kerk in Nederland, het Nederlands Bijbelgenootschap, de Rooms-katholieke Kerk, de gemeente Groningen en Marketing Groningen. The Passion wordt geproduceerd door Eye2Eye Media.

Kosten


In totaal kost de productie  van The Passion ruim één miljoen euro. Groningen draagt 150.000 euro bij aan de productiekosten van het evenement. Dit bedrag wordt deels in natura gedekt. Daarnaast dragen provincie Groningen, Marketing Groningen en Groninger City Club bij.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door: