Nieuws

Groningen gaat fors investeren in elektrisch rijden: vijftig nieuwe laadpalen

Het college van B&W wil elektrisch rijden bevorden. Naast de al geplande 9, zet het college in op verdere uitbreiding naar 50 laadpalen in de Stad voor publiek gebruik. Dat staat in de beleidsnotitie ‘schoon en duurzaam vervoer’ die het college van burgemeester en wethouders heeft vastgesteld. De ambitie is om eind van dit jaar de oplaadpalen te plaatsen op P+R terreinen, in parkeergarages, bij winkelcentra en in de openbare ruimte. Het college van B&W wil elektrisch rijden bevorden. Naast de al geplande 9, zet het college in op verdere uitbreiding naar 50 laadpalen in de Stad voor publiek gebruik. Dat staat in de beleidsnotitie ‘schoon en duurzaam vervoer’ die het college van burgemeester en wethouders heeft vastgesteld. De ambitie is om eind van dit jaar de oplaadpalen te plaatsen op P+R terreinen, in parkeergarages, bij winkelcentra en in de openbare ruimte.


Leestijd: 1 minuut

Gemeente Groningen wil het elektrisch rijden stimuleren. Elektrisch rijden draagt bij aan de beperking van de CO2-uitstoot. Om het elektrisch rijden te bevorderen werkt de gemeente al samen met stichting E-laad aan een pilot om negen elektrische oplaadpalen te plaatsen in de openbare ruimte voor particulier gebruik. De gemeente vindt dat er ook voldoende oplaadpunten moeten komen voor Stadjers die niet de mogelijkheid hebben om een ‘eigen’ oplaadpunt te realiseren. Ook bezoekers van de stad moeten hun elektrische auto kunnen opladen. Om dit voor elkaar te krijgen gaat gemeente Groningen in overleg met marktpartijen.

Het stimuleren van het elektrische rijden is een van de punten uit de beleidsnotitie ‘schoon en duurzaam vervoer’. Daarnaast blijft de gemeente inzetten op energiebesparing en de productie van duurzame energie.

Fietsen

Om het fietsen te stimuleren werkt de gemeente samen met diverse partners aan de bevordering van het gebruik van e-bikes. Ook blijft de gemeente inzetten op een continue verbetering van het gemeentelijk wagenpark.

Bij de aanschaf van nieuwe voertuigen kiest de gemeente in principe voor de schone variant. Het wagenpark bestaat nu al uit 88% schone voertuigen. Door het stellen van eisen bij de aanbesteding van bussen rijden in Groningen schone en energiezuinige bussen. Ook gaat de gemeente in overleg met de taxibranche om voor elkaar te krijgen dat er meer schone en duurzame taxi’s in de stad gaan rijden.