Nieuws

FreshTV: klein begonnen als online jongerenstation en groot geworden in videomarketing

Het begon allemaal als online tv-station voor jongeren. Maar inmiddels is FreshTV uitgegroeid tot hét online videomarketingbedrijf van Noord-Nederland. Afgelopen donderdag vierde FreshTV het 5-jarige jubileum in het Feithhuis en daar kon eigenaar Peter de Graaf samen met zo’n 150 aanwezigen terugkijken op een bewogen periode. Maar vooral wil hij vooruitkijken. FreshTV ziet voor zichzelf een mooie toekomst weggelegd voor het innovatieve DIVA, terwijl het blijft bouwen aan een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in het maken van doelgerichte online marketingvideo’s.


Leestijd: 7 minuten

FreshTV: klein begonnen als online jongerenstation en groot geworden in videomarketing
FreshTV: klein begonnen als online jongerenstation en groot geworden in videomarketing

Het begon ooit met het maken van leuke filmpjes voor jongeren. FreshTV had een eigen, goed bekeken, online tv-station. ‘In 2012 hebben we de stekker er echter uit getrokken’, zegt eigenaar Peter de Graaf. ‘Het was gewoon niet rendabel en bovendien kregen we voor die tijd ook al verzoeken van bedrijven en ondernemers of we niet eens een film voor hun konden maken. We zagen andere kansen.’

FreshTV ging zich vanaf dat moment volledig toeleggen op videomarketing. ‘We hebben met ons jongerenstation veel geleerd over hoe een video wordt opgepakt en wat ‘viraal’ gaat. We hebben een vertaalslag gemaakt van de kennis die we in het begin hebben opgedaan. Eigenlijk waren we toen al bezig met videomarketing, alleen noemden we het nog niet zo. Ik denk dat we nu in het Noorden het enige bedrijf zijn dat zich volledig richt op online videomarketing.’

‘We hebben natuurlijk wel een enorme professionalisering doorgemaakt en kennis in huis gehaald. We maken nu niet meer alleen ‘leuke filmpjes’, maar hebben veel aandacht voor de boodschap die we moeten uitzenden en de doelgroep die we willen bereiken. Omdat we ons vooral richten op het internet, kunnen we de doelgroep en hun zoekgedrag heel nauwkeurig in kaart brengen. Daarna beginnen we pas met het creatieve proces. Onze kracht is dat bij onze producten die koppeling heel sterk is. We weten wat de doelgroep leuk vindt. En natuurlijk zorgen we ervoor dat de video van hoge kwaliteit is en dat we het filmpje hebben gemaakt met de laatste state-of-the-art-technieken.’

Views zijn niet heilig

FreshTV ziet dat bedrijven steeds vaker kiezen voor videomarketing. ‘Je kunt heel gericht adverteren. Het effect van een goedkope YouTube-campagne is al bijna net zo groot als de impact van een landelijke reclamecampagne op tv. Als je dan business to business adverteert, kun je soms ontzettend veel leads uit een campagne halen. Views zijn absoluut niet heilig. Bovendien moet je als bedrijf ‘video’ hebben, want anders word je niet gevonden. Google zet je hoger in de ranglijst als je op je website hoogwaardige content hebt en video wordt gezien als hoogwaardige content.’

De insteek van het jonge bedrijf werkt, zo bleek op het drukbezochte jubileumfeest. Waar FreshTV overigens ook nog even de nieuwe slogan presenteerde: ‘Trots, Geluk, Succes’. ‘Iedereen is trots op zijn eigen bedrijf. Je moet er je geluk vinden en dat resulteert dan in succes. Zo zien wij dat tenminste. Niet alleen voor FreshTV, maar ook voor onze opdrachtgevers, waarmee we nog lang hopen mee samen te werken”, aldus De Graaf tijdens het lustrumfeest.

Xandra Groenewold van Pro-Time luisterde aandachtig. ‘Ik ken Peter al tien jaar. Hij is ooit bij ons begonnen als editor en het is knap wat hij nu heeft neergezet. Ze weten als geen ander hoe de ‘online-markt’ in elkaar steekt. Ik denk ook dat het een soort generatiedingetje is. Ondanks dat we een beetje in de zelfde markt zitten, werken we ook wel samen. Een concurrent? Nee, ik zie hem echt als een collega. Ik kan altijd heel goed met hem sparren.’

‘Het is een mooi stel jonge gasten’, zegt Evert de Niet, directeur van uitvaartverzorger Algemeen Belang. Hij liet een aantal tv- en internetcommercials maken door FreshTV. ‘Ze bekeken onze branche op een heel andere manier en zitten niet vast in een stramien. Uiteindelijk zijn er een aantal heel krachtige filmpjes uitgekomen.’ Volgens De Niet is de samenwerking goed verlopen. ‘Ze nemen je mee in het proces. We waren aanwezig bij de opnames en konden ook aanschuiven bij de montage. Je werkt samen aan iets moois.’

Dat meedenken is volgens Jolijn Creutzberg een kracht van FreshTV. Zij liet door het bedrijf een animatie maken voor Van Hulley: een sociaal bedrijf waar boxershorts worden gemaakt van oude overhemden. ‘Het is prettig samenwerken. Ze zijn heel toegankelijk, luisteren goed en kijken goed naar de mogelijkheden binnen het budget.’

Ruud Drent van 123Cijfers.nl, een online administratiekantoor, liet door FreshTV een nieuwe site en een aantal internetcommercials maken. ‘Tijdens een eerste gesprek was er meteen een klik. Wij hebben geen verstand van internet en videomarketing. Aan een filmpje had ik dan ook nooit gedacht, maar het levert resultaat op. De exposure is heel groot, ook omdat we veel beter vindbaar zijn op Google.’

Sharon de PuijsselaarenElske Dijkstra van Topsport Noord Nederland werkten met FreshTV samen bij de vele filmpjes die ze maakten van de door hen georganiseeerde loopevenementen. ‘Afgelopen jaar hebben ze voor het eerste een interactieve video gemaakt van hoe je als loper in het juiste startvak terecht komt. Hun kracht is creativiteit en vernieuwing. We maakten altijd een informatiefolder, maar zij kwamen met een animatie. De ervaringen zijn positief.’

Cabaretier, trainer en spreker Gijs Nillessen gaf de aanwezigen een mooi inkijkje in het leven van De Graaf. 'Hij is een inspirator en een motivator en hij maakt met FreshTV mooie dingen. Hij is ook de snelste editor die ik ken. Mijn 1,5 uur durende theatervoorstelling met De Hyena's heeft hij ooit teruggebracht naar zes minuten', grapt hij. Om er later aan toe te voegen dat Nillessen en FreshTV gaan samenwerken. 'Ik ga mensen leren pitchen en presenteren en vervolgens kan FreshTV die pitches opnemen.'

Ambities liggen niet alleen in het Noorden

Peter de Graaf is tevreden over de ontwikkelingen die zijn bedrijf heeft doorgemaakt. Voor FreshTV werken nu acht fulltimers en ze kunnen putten uit een grote groep freelancers. ‘We maken een mooie groei door en we hebben ambitieuze plannen om in de komende jaren die groei vast te houden. Onze ambities liggen in het Noorden, maar ook in de rest van Nederland. We hebben al een kleine vestiging in Amsterdam, maar we willen er zeker uitbreiden.’

DIVA

FreshTV heeft veel aandacht voor innovatie. ‘Onlangs hebben we een persinnovatiesubsidie gekregen voor DIVA. Dat is een interactieve videotool voor de journalistiek, waarmee je een extra laag content kunt toevoegen aan een video. Denk aan een knop om door te linken naar een PDF-bestand of een mogelijkheid om een volgend item in een journaal te springen. Je kunt nieuws en achtergronden toevoegen aan een filmpje. Belangrijk is vooral dat het voor journalisten makkelijk is om mee te werken. We gaan er nu mee de boer op’, zegt De Graaf. ‘Ik denk echt dat het heel groot kan worden. Grote mediabedrijven zijn momenteel aan het testen en zien het als een mooie ontwikkeling.’

Doorzettingsvermogen en opschudden

‘Peter heeft een enorm doorzettingsvermogen’, zeggen zijn ouders Jan en Janny de Graaf. ‘Op z’n 9e liep hij al met een zelf gekochte camera op straat. Hij is ontzettend creatief en had altijd een rijke fantasie. Hij vond dat bij de regionale omroep meer dynamiek moest komen, maar zijn ideeën werden niet overgenomen. Toen heeft hij het zelf geprobeerd. Dat tekent Peter wel. We zijn verder ontzettend trots op wat hij nu in vijf jaar heeft bereikt.’

In 2013 wist De Graaf met een aparte stichting het Groningse medialandschap inderdaad even flink op te schudden.Hij ging met iRTV Groningen de strijd aan met RTV Noord. ‘Wij wilden de nieuwe regionale omroep gaan worden. Groningen kon echt veel beter op de kaart met veel minder belastinggeld. Onze mooie stad en regio kunnen we veel beter positioneren in de media. Ik wilde investeren in documentaires, achtergronden en andere programma’s. Onze insteek werd absoluut serieus genomen en ik heb ook echt gedacht dat het zou gaan lukken. Overigens velen met mij.’ Maar uiteindelijk werd RTV Noord door de politiek opnieuw aangewezen als dé partij die de komende vijf jaar de regionale omroep mag vormgeven. ‘Ik heb er wel ontzettend veel van geleerd en kon veel van die kennis meenemen naar FreshTV. Ik kan ook niet anders zeggen dan dat het goed is geweest voor ons netwerk.’

FreshTV heeft een succesvolle bedrijfsformule, een sterk netwerk en een duidelijke visie. ‘Onze toekomst is rooskleurig’, vindt Peter de Graaf. ‘Ik denk dat we een unieke dienst verlenen die een meerwaarde kan zijn voor veel bedrijven en organisaties. Het zorgt ervoor dat we ook veel langdurige relaties hebben met onze huidige klanten en dat is ook precies wat we willen.’