Nieuws

Frankrijk en Cyprus zitten achter Groningse reder aan

Als de zes opvarenden van de ,,Alliance” -een onder Cypriotische vlag varend, vroeger Nederlands vrachtschipvan 65 meter lang – niet snel worden betaald, riskeert deGroningsee eigenaar Paul Brinkman ook een vaarverbod voor tweeandere van zijn eveneens onder Cypriotische vlag varende schepen.


Leestijd: 3 minuten

Dit heeft de vertegenwoordiger van het Cypriotisch ministerievan Scheepvaart, Antoine Doukas, maandag gezegd na eenpersconferentie aan boord van de ,,Alliance”. De zes opvarenden -vier Oekraïners en twee Kaapverdiërs – zijn al vijf maanden nietbetaald. Hun salarissen liggen volgens hun contracten tussen de 50en 90 gulden per dag.De officiële eigenaar is de firma Watersource, de betaler – viaeen Spaanse bank – is Ocean Link Ship. Beide firma’s zijn gevestigdop Cyprus en worden vertegenwoordigd door een advocatenkantoor. Deopvarenden hebben evenwel altijd te maken gehad met ,,misterPaul”, al dan niet via de in Groningen gevestigde rederij BrinkmanChartering b.v. met als enige aandeelhouder Pauls broer, ReinderHugo Brinkman.Die beweert evenwel alleen de bevrachter te zijn van het schip,en verder niets met de affaire van doen te hebben. Volgens gegevensvan het handelsregister in Groningen is zijn b.v. een ,,legevennootschap”, net als een tweede, Brinkman Chartering Groningenb.v.,,Paul en Hugo zijn twee handen op één buik, die zichverschuilen achter een hele serie bedrijfjes, die dikwijls nietmeer zijn dan een postbus,” vertelde inspecteur François Caillouvan de International Trade Federation ITF, waarbij zo’n vijfhonderdmaritieme vakbonden in de hele wereld zijn aangesloten. VanuitGroningen is hem per fax verzekerd dat Paul Brinkman er niet werkt.Niettemin is vanuit Groningen de afgelopen weken wel tweemaal voorproviand gezorgd voor de zes zeelieden. ,,Daaraan schijnt ook eeneind te zijn gekomen,” aldus Caillou.Vijf zeelieden zijn nog aan boord, en verkeren inmiddels in eenprecaire situatie. De Oekraïnse eerste stuurman is afgelopen weekziek naar huis gegaan, en heeft er kennelijk de voorkeur aangegeven een streep te zetten onder zijn nooit gekregen gage. Dekogel ging vorige week door de kerk, toen Paul Brinkman kapiteinMykola Movchan, 42, aanraadde ook maar naar huis te gaan en teproberen zijn salaris los te krijgen van de Franse ofinternationale vakbonden. Sindsdien is er geen verbinding meer. HetZeemanshuis in Saint-Nazaire ontfermt zich intussen al enige tijdover de vijf overgebleven zeelieden.Ook Cyprus-vertegenwoordiger Doukas in Saint-Nazaire is ervanovertuigd dat er iets aan de hand is met Paul Brinkman, op wie hijde hand niet kan leggen omdat zijn naam nergens op Cyprus voorkomt.Maar de vlaggerechten van de firma Watersource zijn ook nietbetaald. De ,,Alliance” ligt sinds 2 mei aan de ketting inSaint-Nazaire. Door de Franse autoriteiten gelaste laswerkzaamhedenaan de scheephuid en de ankerbak zijn deels betaald, maar toenverdere betaling uitbleef zijn ook die stopgezet. In afwachting vaneen nieuwe keuring heeft Cyprus het schip verboden onder de vlagvan het eiland te varen.Volgens ITF-inspecteur Caillou is het voorbeeld van deBrinkmannen typisch in de hedendaagse koopvaardij. ,,De Brinkmannenhebben hun vloot naar Cyprus verhuisd om onder de Nederlandsesociale regels uit te kunnen, onder de belastingen en de daargeldende veiligheidsnormen. Dat betekent hoger rendement, heel lagesalarissen voor personeel uit Derde-Wereldlanden, en als hethelemaal niet meer gaat, verschuil je je achter een hele serienepfirma’s en laat je je schip met man en muis erop verrotten.”Twintig jaar geleden had rederij Brinkman in Groningen nog ruimtien kustvaarders, allemaal onder Nederlandse vlag.Caillou heeft de Nederlandse consul in Nantes dinsdag gevraagd om een financiële bijdrage voor de zes aan hun lot overgelaten zeelui op de coaster Het schip wordt nu openbaar verkocht, maar het kan nog wel een jaar duren voor het zover is. Frankrijk kent als enig Europees land een regeling, dat bemanning van een door de eigenaar verlaten schip niet met lege handen naar huis hoeft. Sinds vorig jaar is er een pot van ongeveer 3,5 miljoen gulden, die in principe dient om hen te repatriëren, en achterstallig salaris voor te schieten. Maar volgens Caillou gaat het niet aan dat Frankrijk alleen voor de kosten opdraait die door Nederlanders zijn veroorzaakt. Er ligt een vordering op de Alliance van ongeveer 80.000 dollar, waarvan de helft aan gage voor de bemanning. De toestand van de vijf die nog aan boord zijn, is precair. De eerste stuurman uit de Oekraïne is al naar huis met psychische problemen. Sommigen hebben nauwelijks contact meer met hun gezinnen, omdat de telefoon thuis is afgesloten wegens uitblijven van betaling. Anderen hebben gehoord dat hun kinderen van school zijn gestuurd omdat het schoolgeld niet werd betaald. De 62-jarige kok Severino van de Kaapverdische Eilanden is bang, dat hij eenmaal thuis tot de bedelstaf is veroordeeld. Hij werkt al vijftien jaar voor ,,Mister Paul”, algemeen beschouwd als ,,the boss”.