Nieuws

Engineering Hanzehogeschool trekt project Open Dynamic Design

Het EG subsidieprogramma “Leonardo da Vinci” heeft kort geleden 327.000 euro toegekend voor het project Open Dynamic Design bij de afdeling Engineering van de Hanzehogeschool Groningen. Het betreft een internationaal project dat gericht is op het verspreiden van een nieuwe visie op productontwikkeling binnen het onderwijs en onder het bedrijfsleven. Hierbij zijn zowel onderwijsinstellingen als industriële bedrijven betrokken. De Hanzehogeschool is de trekker van het project.


Leestijd: 1 minuut

De afdeling Engineering van de Hanzehogeschool onderhoudt al meer dantien jaar internationale contacten met hogescholen en universiteitenin Europa. In de loop der tijd hebben zich ook grote industriëlebedrijven, waaronder Philips (NL & Aus), Bosch, Siemens, TexasInstruments, NCR en Nedcar (PDE) zich bij dit netwerk gevoegd. Deafgelopen twee jaar hebben de onderwijsinstellingen en de bedrijvenonderzoek gedaan naar een nieuwe methode om met name mechanischeproducten te ontwikkelen. Deze producten kunnen variëren van eenpaperclip tot een vliegtuig. De uitkomst van het onderzoek is dat ondermeer de bedrijfscultuur eenveel belangrijker factor is voor een succesvolle methode dantheoretische modellen. Dit levert een andere benadering op ten aanzienvan productvernieuwing en het onderwijzen ervan. Deze benadering heeftde benaming ‘Open Dynamic Design’ gekregen.Het doel van het project ‘Open Dynamic Design’ is de nieuwe benaderingte verspreiden, zowel binnen het onderwijs als binnen de bedrijven. Deafdeling Engineering in Groningen is de trekker van het twee jaardurende project. Er worden onderwijsprogramma’s ontwikkeld voor debetrokken opleidingen in Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, hetVerenigd Koninkrijk, Ierland, Spanje en Finland. Daarnaast is er eenprogramma om de bedrijven kennis te laten maken met de nieuwebenadering, onder meer door middel van workshops. Het streven is om eind 2003 de Open Dynamic Design-benadering binnenhet vakgebied Engineering duidelijk op de kaart te zetten in Europa,zowel binnen het onderwijs als binnen het bedrijfsleven.