Nieuws

'Discussie over magneetzweeftrein nodig'

Er is een open maatschappelijke discussie nodig over de bijdrage van het Noorden voor de aanleg van een magneetzweeftrein of hogesnelheidslijn. Dat verklaren de milieufederaties van Friesland, Groningen en Drenthe.


Leestijd: 1 minuut

Zij vinden dat niet alleen de provinciale statenfracties mogen beslissen over de bijdrage van het Noorden, die kan oplopen tot 1,13 miljard euro. De besluitvorming over de regionale bijdrage is volgens de milieufederaties in sneltreinvaart in gang gezet. Voor 1 juli moet er een bestuursakkoord tussen de drie noordelijke provincies en het Rijk liggen. Commissaris van de koningin in Groningen Alders, tevens voorzitter van de stuurgroep Zuiderzeelijn, heeft aangegeven dat het voorbereidende werk in april afgerond moet zijn. De milieufederaties stellen dat er meer tijd nodig is voor maatschappelijke discussie.M. de Heer, directeur van de Friese Milieufederatie: ,,Het gaat allemaal razend snel en er zijn enorme bedragen in het spel. De invloed van zo’n treinverbinding op de noordelijke provincies is bovendien erg groot.” Volgens de drie milieufederaties moet het Noorden zich niet onder druk laten zetten door het kabinetsbesluit.De Heer meent dat het bestuursakkoord uitgesteld kan worden zodat er tijd is om alles op een rijtje te zetten. ,,Zo moet inzichtelijk gemaakt worden waar het geld vandaan moet komen en wat er blijft liggen waar geen geld meer voor is.” De noordelijke statenleden moeten volgens de milieufederaties ook de opties voor een spoorlijn, waarvoor geen noordelijke bijdrage nodig is, bespreken.Eind vorig jaar werd bekend dat het Rijk 2,7 miljard euro wil bijdragen aan een snelle treinverbinding tussen de Randstad en het Noorden. Het Noorden zou zelf een bedrag van 0,45 miljard euro voor een hogesnelheidslijn en 1,13 miljard euro voor de magneetzweeftrein moeten ophoesten. De spoorlijn zou Groningen via Drachten, Heerenveen en de polders met Schiphol verbinden. De lijn zou een aanzienlijke tijdswinst opleveren.