nieuws

15 jan 2001, 00:12

Conoship uit Groningen wereldmarktleider in kleinere scheepsbouw

De Groningse scheepsbouw is Japan voorbij gestreefd als wereldmarktleider op het gebied van de bouw van kleine vrachtschepen. Het gaat om de bouw van zogenaamde general-cargo- of multipurpose schepen waarvan er door de noordelijke scheepswerven het afgelopen jaar 25 zijn afgebouwd. Jaarlijks worden er in de gehele wereld zo’n 200 tot 250 gebouwd, waarvan momenteel het grootste aantal in Noord-Nederland.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

De schepen zijn in het Noorden gebouwd door werven aangesloten bij Conoship International. Dat is een samenwerkingsverband tussen tien werven uit Groningen, Friesland, Urk en Lemmer. Conoship zelf is gevestigd inde stad Groningen. Bij het verband zijn onder meer aangesloten de werven Pattje uit Waterhuizen, Bodewes Volharding uit Foxhol en Niestern Sander uit Delfzijl. Volgens algemeen directeur Philipp Swolfs van Conoship hebben de noordelijke werven in 2000 een goed jaar achter de rug. Maar na het komend jaar ziet er volgens hem wat minder rooskleurig uit.
Volgens Swolfs kunnen de werven na 2001 moeilijke tijden verwachten wanneer de Euro verder stijgt ten opzichte van de dollar. Een andere zorgelijke ontwikkeling is volgens hem het feit dat landen als China en Zuid-Korea geduchte concurrenten kunnen worden omdat de overheden er de scheepsbouw steunen waardoor de vrije markt daar niet speelt.
Maar ook het feit dat het voor particulieren sinds 1 januari niet meer mogelijk is om via een commanditaire vennootschaps-constructie fiscaal aantrekkelijk in de bouw van schepen te investeren maakt dat het voor de noordelijker werven aanzienlijk zwaarder. Hij vindt dat er een alternatieve regeling moet komen voor de cv-constructie.