nieuws

17 aug 2013, 11:11

‘Communicatie over afhandeling aardbevingsschade kan beter’

De NAM moet gedupeerden van de aardebevingen in Noord-Groningen beter inlichten over de voortgang van de afhandeling van klachten. Dat zei Leendert Klaassen, de onafhankelijke ombudsman die toezicht houdt op de schade-afhandeling van door gaswinning ontstane schade in het gebied, zaterdag in het Radio 1 Journaal. Volgens hem werkt de NAM hard aan de afhandeling van schadegevallen, maar duurt het desondanks vaak erg lang voordat gedupeerden uitsluitsel krijgen. Daarnaast zijn sommige schadetaxaties naar zijn mening aan de lage kant.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Klaassen, die inmiddels 25 klachten binnen heeft gekregen over de schade-afhandeling door de NAM,  stelde voor een systeem in het leven te roepen dat klagers de kans geeft de afhandeling van hun schademelding online kunnen volgen.

In totaal heeft de NAM bijna 9000 schademeldingen binnengekregen. Hiervan zijn er inmiddels 2452 helemaal afgehandeld, zo meldde het olie- en gaswinningsbedrijf gisteren nog. In totaal werd er al 24 miljoen euro aan schadevergoedingen uitgekeerd.