Nieuws

COMMENTAAR: Gebrek aan draagvlak nekt tram Groningen

Groningen krijgt geen Regiotram. Dat is de slotconclusie na de tumultueuze gemeenteraadsvergadering van woensdag 26 september. Tijdens die historische avond kwam er ook een einde aan een linkse meerderheidscoalitie.


Leestijd: 1 minuut

Die linkse meerderheidscoalitie is meteen ook een van de belangrijkste factoren gebleken voor het mislukken van de tram-plannen. Want een voor Groningen zo ingrijpend plan dat de binnenstad voor jaren op de kop zet, kun je maar beter invoeren met een enorm maatschappelijk en politiek draagvlak.

Zeker bij ondernemend Groningen is dat draagvlak er niet of nauwelijks geweest. En bij de overige kiezers was er ook steeds minder steun. Dat werd ook veroorzaakt door de Kredietcrisis die in 2008 begon en die zorgde voor een sterk verslechterde economische positie van Rijk en gemeente. Tenslotte komen daar ook nog eens forse tegenvallers bij met de verkoop van bedrijfsterreinen.
Alle tegenstanders van de tram kunnen nu opgelucht adem halen.

Maar voor de langere termijn blijft er nog wel een klein vuiltje over: het probleem van de bereikbaarheid van Groningen. Daar zal ooit toch een oplossing voor gevonden moeten worden. En ook zou het slecht zijn wanneer Groningen geld van het Rijk misloopt dat was bedoeld als compensatie voor het niet-doorgaan van de Hogesnelheidslijn. Het zou zonde zijn wanneer dat geld straks geinvesteerd gaat worden in de Randstad.

De politieke crisis zorgt er nu wel voor dat er wat tijdwinst komt. Er kan nu worden nagedacht over plannen om de bereikbaarheid te verbeteren die kunnen bogen op maximaal brede steun in de Groningse gemeenteraad.

Zo is er ook nog het oude plan van de VVD voor een Translohr: een soort stadstram op banden, die ook in Venetië rijdt. Tweede voordeel van het uitstel is dat we tijd hebben om eerst de Grote Markt-plannen uit te voeren en het Groninger Forum te bouwen zodat niet alles tegelijk overhoop gehaald hoeft te worden in de binnenstad van Groningen.