nieuws

04 mrt 2002, 00:12

CasTel Media uit Groningen wil Endemol naar de kroon steken; grote opdracht van KRO

Het Groningse bedrijf CasTel Media, dat onder meer internet- en televisieproducties maakt, heeft een grote order van de KRO televisie in de wacht gesleept. Het is de zoveelste order voor dit bedrijf dat er vanuit Groningen steeds vaker in slaagt orders van Hilversumse omroepen in de wacht te spelen.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

De order past naadloos binnen de ambities van CasTel Media, dat binnen twee tot drie jaar wil uitgroeien tot de top-drie van grootste media produktiebedrijven van Nederland en dat de concurrentie met een bedrijf als Endemol wil aangaan.
‘Hoe kan dat nou, een mediabedrijf helemaal in Groningen dat steeds vaker aan Hilversumse omroepen levert?’ Die vraag krijgen Henk Jacobs, algemeen directeur en Stef van der Ziel, directeur Internet, van CasTel Media regelmatig te horen. Want het is nog lang niet algemeen bekend dat Groningen op het gebied van televisieprodukties en de levering van ‘content’ landelijk steeds meer mee begint te tellen. Er werken in Groningen inmiddels 55 mensen
Dat is te danken aan de stormachtige ontwikkelingen bij CasTel Media, een dochterbedrijf van Essent met het hoofdkantoor in het fraaie, roodkleurige Essent-pand in Groningen. CasTel Media werd ooit opgericht als facilitair bedrijf voor CasTel, de voorloper van Essent. CasTel Media leverde aanvankelijk faciliteiten aan de regionale omroepen Radio Noord en Radio Drenthe. In de beginfase bleven de activiteiten beperkt tot het leveren van camera’s en cameraploegen, maar gaandeweg breidden de activiteiten zich uit. Samen met Boom Pers in Meppel richtte CasTel Media zeven jaar geleden het TV productiebedrijf Noordkaap op, dat ook reportages voor de Nederlandse televisie leverde, vanuit Groningen. Een zeer succesvolle reportage was ‘Oerend Hard’, dat door SBS 6 eindeloos is herhaald.
Maar CasTel Media voelde er toch meer voor om wat serieuzere onderwerpen te behandelen en besloot z’n eigen weg te gaan. Sindsdien zijn er veel klanten bij gekomen voor het Groningse bedrijf, dat onder meer programma’s maakt voor NCRV en de KRO, waaronder Zeppelin en Wortel TV. Vorige week sleepte CasTel Media een nieuwe order in de wacht voor een serie over vrijwilligerswerk voor de KRO.
‘Het bevalt ons hier uitstekend in het noorden. Groningen is een stad met erg veel getalenteerde jonge, creatieve mensen. Voor ons is het, in tegenstelling tot de collega’s nabij Hilversum, geen enkel probleem om aan medewerkers te komen’, vertelt Jacobs. Een ander voordeel van vestiging in Groningen is volgens hem het feit dat men hier andere indrukken opdoet en daardoor met nieuwe, frisse suggesties kan komen.
De essentie van CasTel Media is volgens Jacobs en Van der Ziel echter niet eens zo zeer het feit dat men het goed doet als TV-produktiemaatschappij vanuit Groningen, maar vooral het feit dat men televisie kan combineren met internet en ‘print-media’. ‘We hebben ons ontwikkeld tot een huis voor televisie-internet- en audiovisuele produkties. Wij verwachten dat er in de toekomst steeds vaker sprake zal zijn van combinaties van tv, internet en papieren-communicatie-uitingen’, zegt Henk Jacobs. ‘’Cross Media’’, is dan ook het toverwoord in de strategie van CasTel Media.
Het bedrijf, met een omzet van rond de 14 miljoen gulden, wil in de toekomst de internet-televisie- audiovisuele en ‘’print’’-activiteiten verder op elkaar afstemmen. Al kunnen klanten ook uitsluitend televisie of internetprodukties afnemen. ‘We hebben de ambitie om binnen nu en twee jaar mee te kunnen doen met de top-drie van Nederland’, aldus Henk Jacobs.
;