nieuws

25 jan 2001, 00:12

BN’ers kleuren Groningse student in

Een Groningse mediakunststudent van de Academie Minerva studeert deze maand af op een origineel project: hij laat bekende Nederlanders een zogenaamd ‘Ravensburger-sjabloon’ met zijn portret inkleuren.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

De jongen wil hiermee aantonen dat niet het schilderij zelf, maar vooral de naam van de schilder van belang is bij het succes dat een doek oogst.
Youp van ’t Hek, Ilse de Lange, Huub van der Lubbe, Herman Koch, Acda en de Munnik en Mart Smeets: het is slechts een greep uit de bekende Nederlanders die op het ‘EGO vs. EGO’ gedoopte initiatief van de 25-jarige Bjorn Eerkes zijn ingegaan. Zij ontvingen allemaal een zogenaamd ‘Ravensburgerpakket’ met een afbeelding van de jongen: het portret bestaat uit allemaal genummerde vakjes die de uitvoerende in kwestie alleen maar hoeft in te vullen. De handtekening van de ‘artiest’ voltooit het werk.
Naast de beroemde Nederlanders maakte ook een tiental vrienden van Eerkes een zelfde portret. Op de internetsite www.bemedia.nl worden alle prenten per opbod verkocht. Wat de kunstenaar al dacht, wordt bewaarheid: een ‘creatie’ die gemaakt is door een BN’er vallen meer in de smaak dan exact een zelfde afbeelding die door een onbekende studiegenoot, begrafenisondernemer of straatmuzikant is gemaakt. Het hoogste bod is voorlopig gedaan op de ‘variaties’ van Acda en de Munnik: maar liefst 75 gulden wil een fan er voor neertellen.
Op 4 februari sluit de verkoop op het net en kan Eerkes zijn definitieve conclusie trekken. De opbrengst van de werken gaat voor een groot deel naar een goed doel dat door de maker wordt uitgekozen.