nieuws

29 mei 2009, 09:09

Aanbesteding openbaar vervoer Groningen heeft ook rare gevolgen (FORUM)

Je zult maar buschauffeur zijn in Groningen of taxichauffeur of chauffeur op een busje: om de vijf of zes jaar zit je in spanning of je je baan wel kunt behouden, want dan komt de vraag aan de orde of je bedrijf het openbaar vervoer mag doen. In Groningen is gisteren bekend geworden dat Arriva het pleit heeft verloren, en dat QBuzz het openbaar vervoer mag doen. QBuzz is een dochter van de NS, hetgeen dus betekent dat dit bedrijf straks bijna een monopoliepositie heeft in Groningen: zowel het spoor, als het bijzondere taxivervoer als de busverbindingen worden dan door de NS verzorgd. Was dat nu de bedoeling van het systeem? Dan hadden we tien jaar geleden de hele operatie van de privatisering misschien niet hoeven te doen. Er zitten dus bedenkelijke kanten aan dit rare systeem, zowel voor het personeel, als voor de concurrentie in het openbaar vervoer. WAT VINDT U? U kunt reageren in het FORUM van de Groninger Internet Courant.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

;