innovatie

04 dec 2017, 09:09

Tubbber lokt Amerikaanse zeilers naar Europa met steun Oranje Handelsmissiefonds

Tubbber, het innovatieve online platform voor de huur en verhuur van zeiljachten in de Middellandse Zee, is uitgeroepen tot één van de winnaars van het Oranje Handelsmissiefonds 2017. Met de steun van fondspartners ING, KLM, MKB Nederland en het Ministerie van Buitenlandse Zaken, wil het nog jonge Groningse bedrijf ook de Amerikaanse zeiler warm maken voor een watersportvakantie in Europese wateren.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Het principe achter Tubbber is vergelijkbaar met dat waar Airbnb en Booking.com zo succesvol mee zijn geworden. “Alleen brengen zij huurders en aanbieders van slaapplaatsen bij elkaar en doen wij dat met zeiljachten en luxe motorboten”, zo legt oprichter Anne de Vries uit. “Verhuurders kunnen hun jacht simpel online zetten en vakantiegangers kunnen uit dat aanbod gemakkelijk de voor hen ideale boot filteren.” En heb je die eenmaal gevonden, dan kun je direct contact opnemen met de aanbieder. “Je doet dus rechtstreeks zaken met elkaar met de hulp van Tubbber: wij zorgen enkel voor betalingsverkeer, verzekering van boot en schipper en natuurlijk checken we de kwaliteit van de boten en de betrouwbaarheid van hun eigenaren’

 

Amerikaanse ambities

Tubbber bestaat inmiddels bijna twee jaar en heeft in die tijd al meer dan 20.000 gebruikers van over de hele wereld aan zich weten te binden. “Onlangs presenteerden we Tubbber op een grote ‘boat show’ in Annapolis, aan de Amerikaanse oostkust. De reacties waren erg positief en we hielden er zo’n 1200 nieuwe ‘members’ aan over”, aldus De Vries. “Amerikaanse zeilers kijken steeds vaker voorbij hun horizon. Dat heeft onder meer te maken met de stormen die het Caribisch gebied teisteren. In de Middellandse Zee hoef je niet bang te zijn dat je in een orkaan terechtkomt.”

 

Om nog meer Amerikanen te bewegen in Europa een zeiljacht te huren, moet Tubbber zichtbaarder worden aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. “De kansen zijn er enorm! Er lopen in Amerika ruim 87 miljoen mensen rond die in hun vrije tijd regelmatig op het water te vinden zijn. Ter vergelijking: in Nederland zijn dat er zo’n 1,5 miljoen. We krijgen er dus een gigantische vijver bij om in te vissen. Daarbij kunnen we de hulp van het Oranje Handelsmissiefonds natuurlijk hartstikke goed gebruiken”, aldus een superblije Anne de Vries.

 

Oranje Handelsmissiefonds

Het Oranje Handelsmissiefonds is opgericht door ING, KLM, MKB Nederland en het Ministerie van Buitenlandse Zaken om veelbelovende bedrijven te helpen bij het verwezenlijken van hun exportambitie. Jaarlijks kiezen de fondspartners uit vele honderden aanmeldingen tien bedrijven die zij, in samenwerking met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, vervolgens een jaar lang intensief ondersteunen bij hun buitenlandse plannen.

 

Naast Tubbber mogen ook de bedrijven African Clean Energy, Combekk, EARTH Concepts, Fish Tales, Palital, SRXP, TWTG, Vondels en Wonderkind het komende jaar rekenen op de steun van het Oranje Handelsmissiefonds.