Innovatie

Groningse studenten lanceren campagne met tips voor nieuws tijdens de verkiezingen

Nederland gaat op 15 maart naar de stembussen. Goed geïnformeerd zijn over de politieke partijen is van groot belang. Sociale media worden  steeds vaker als bron gebruikt voor deze informatie, alleen is niet al  het nieuws wat op sociale media verschijnt even betrouwbaar. Het jonge Groningse bedrijf TrusttheSource lanceert daarom een sociale mediacampagne met daarin tien  tips voor de vraag hoe men kan omgaan met echt en fake news tijdens de verkiezingen. TrusttheSource gevestigd is in de incubator Cube050.


Leestijd: 1 minuut

Groningse studenten lanceren campagne met tips voor nieuws tijdens de verkiezingen
Groningse studenten lanceren campagne met tips voor nieuws tijdens de verkiezingen

In plaats van nep nieuws krijgt men een bericht  te zien met daarin 10 handige tips om in aanloop naar de verkiezingen nieuws en uitspraken te checken.

Tevens is er op de website een pagina geopend met een uitleg over de  tips. Hier staan ook websites in die je verder op weg kunnen helpen bij  het checken van bronnen. Met deze campagne wil TrusttheSource het belang van kritisch denken en het gebruiken van onderzoeksvaardigheden benadrukken. Vooral als het gaat om situaties die van groot belang voor  de samenleving zijn.

TrusttheSource is een Groningse startup van twee studenten die in 2011  signaleerden dat misinformatie op sociale media een groot probleem is.

Het idee is toen ontstaan om een applicatie te ontwikkelen waarmee  journalisten berichten op sociale media makkelijker kunnen verifiëren.  Studenten van de Hanzehogeschool Groningen zijn deze applicatie aan het  ontwikkelen en gaan deze zomer naar de markt.

TrusttheSource heeft nu vijf medewerkers in dienst en werkt samen met  verschillende universiteiten en partners om misinformatie op sociale  media te stoppen. Verder kan vermeld worden dat  TrusttheSource als een van de 9 deelnemers in de finale staat van de  Global Student Entrepreneur Award op 10 maart.  “Wij gaan daar onze visie  met de wereld delen en dat is dat journalisten en ICT’ers samen moeten  werken om innovatieve en journalistieke oplossingen te bedenken”, aldus een woordvoerder van TrusttheSource.