Innovatie

Groningse student wint Top Dutch-reis naar Silicon Valley

De Groningse student Marc Nieboer mag binnenkort op kosten van de Top Dutch-campagne acht dagen naar Silicon Valley, het technologie-walhalla rond San Francisco. Nieboer was één van de ruim 3000 mensen die zich via de website TopDutch.com aanmelden voor een baan bij de gigafabriek van Tesla, mocht die in het Noorden gebouwd gaan worden.


Leestijd: 2 minuten

Groningse student wint Top Dutch-reis naar Silicon Valley
Groningse student wint Top Dutch-reis naar Silicon Valley

“Ik had het totaal niet verwacht. Ik win anders nooit prijzen”, vertelt Marc enthousiast. “Ik had nu wel een mailtje gekregen, maar dít had ik nooit verwacht. Het is echt ongelofelijk!” De 21-jarige student wint een 8-daagse reis naar San Francisco en Silicon Valley voor twee personen. Met wie hij op reis gaat, is al bekend: “M’n vriendin! Die ga ik zeker meenemen. Daar twijfel ik niet over!”

De Top Dutch-campagne is bedoeld om Tesla te verleiden hun Gigafactory in Noord-Nederland te vestigen door alvast personeel te werven. Bij zijn aanmelding om Top Dutch te worden, heeft Marc aangegeven dat hij zich voor Tesla wil buigen over de logistiek. “Het lijkt me heel mooi om in de Gigafactory te werken. Ik doe nu Supply Chain Management, dat hebben ze wel nodig bij grote bedrijven. Tesla is een mooi, innovatief bedrijf en daar zou ik graag voor willen werken. Dus wie weet, over een tijdje, als-ie hier komt!”

Top Dutch
De actie 'Are You Top Dutch?' is een initiatief van de mensen uit Noord-Nederland. Zij nodigen Tesla uit om naar de Top Dutch regio te komen en hun Europese Gigafactory hier te bouwen. “Noord-Nederland is Europa’s energietransitieregio. Tesla is een energiebedrijf dat de toekomst van schone en groene energie vormgeeft. Hun Gigafactory past hier daarom perfect”, zegt Sander de Rouwe, gedeputeerde Economische Zaken van de provincie Fryslân.

3100+ aanmeldingen

De publiekscampagne, die met de prijsuitreiking tot een einde is gekomen, was een personeelswerving waarbij deelnemers zich konden aanmelden als Top Dutch. “Hiermee gaven ze aan dat ze bij Tesla zouden willen werken als die hier een fabriek neerzet”, legt Henk Brink, gedeputeerde Economische Zaken van de provincie Drenthe uit. “In de actieperiode zijn meer dan 3.000 aanmeldingen binnengekomen op topdutch.com. Daar zijn we heel tevreden mee.”

Na de zomer krijgt de campagne een vervolg. Er komt onder meer een nieuw spoor bij. “We hebben de verkoop voor Tesla in beeld”, verklapt Patrick Brouns, gedeputeerde Economische Zaken van de provincie Groningen. “De campagne wordt veel groter dan nu. Dat is niet alleen voor Tesla interessant. We worden door de campagne herkend. Er hebben zich bedrijven gemeld voor een oriëntatie in Noord-Nederland, terwijl ze in eerste instantie aan andere Europese regio’s dachten.”

De cheque werd maandagavond uitgereikt door Wubbo Everts van investerings- en ontwikkelingsmaatschappij NOM. Samen met de drie noordelijke provincies werkt de NOM achter de schermen verder aan het aantrekken van Tesla naar Noord-Nederland.